”Idänkaupan edelläkävijä ei voi tyytyä EU-keskitason vientiin Venäjälle”

Suomen pitää Keskuskauppakamarin mielestä pystyä nykyistä paremmin hyötymään suuren naapurimaamme talouden mahdollisuuksista.

Tuoreen yrityskyselyn mukaan kauppa Venäjän kanssa on piristynyt, ja yritykset uskovat kasvun jatkuvan.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori pitää idänkaupan piristymistä myönteisenä uutisena, mutta hän muistuttaa, että Suomen vienti Venäjälle on puolittunut vuodesta 2008. Erityisesti elintarvikevienti ja vähittäiskauppa ovat olleet suurimmat kärsijät.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Sanktiot, Venäjän tuonninkorvauspolitiikka ja muut protektionistiset toimet syövät väistämättä parasta terää Suomen vienniltä, Vuori huomauttaa.

Hän viittaa myös Tullin tilastoihin, joiden mukaan Suomen vientiä ovat piristäneet erityisesti ajoneuvojen, koneiden ja sähkölaitteiden viennin kasvu. Venäjältä tuonnin kasvu puolestaan perustuu yhä energian ja raaka-aineiden tuontiin. Suomen viennin kasvu Venäjälle vastaa EU-maiden keskiarvoa, mutta tuonti Venäjältä Suomeen on kasvanut selvästi muita EU-maita enemmän.

Vuoren mukaan epävarmuuksista ja riskeistä huolimatta Suomen vientiä Venäjälle pitää pystyä kasvattamaan ja laajentamaan sanktioiden sallimissa rajoissa.

– Suomi, perinteinen idänkaupan edelläkävijä, ei voi tyytyä EU-maiden keskitasoon viennin kasvussa naapurimme Venäjän talouden elpyessä, hän painottaa.

Vuoren mukaan venäläisten matkailijoiden määrän kasvu on Suomen kotimarkkinoiden kannalta myönteinen uutinen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Suomen pitää pystyä nykyistä paremmin hyötymään suuren naapurimaamme talouden potentiaalista, poliittisista suhdanteista riippumatta, hän lisää.

Lue myös:

Yritykset uskovat viennin kasvavan Venäjälle

Mainos