Osaanotto vapaaehtoisiin koronatesteihin Tallinnan-laivoilla on jäänyt surkeaksi, uutisoi Iltalehti.
Keskimäärin testattavaksi suostui viikonloppuna joka kymmenes matkustaja. Testejä on tehty Tallinnasta Länsiterminaaliin ja Katajanokalle kulkevilla laivoilla, ja ne ovat olleet testattaville ilmaisia. Testeistä on vastannut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala.
Lauantaina kello 13.30 saapuneen lautan 362 matkustajasta testiin suostui 37 ihmistä, kun taas kello 12.30 saapuneen lautan 153 matkustajasta testattiin 11 matkustajaa. Perjantai-iltana testiin suostui hieman useampi, kun kello 18.30 saapuneen lautan 181 matkustajasta testattavaksi lähti 34 matkustajaa.
Helsingin terveysneuvonnan satamakoordinaattori Anna Oksanen epäilee, että syynä alhaisiin testimääriin on pelko leimautumisesta.
– Testiin tuleminen on halusta kiinni ja ehkä siinä pelätään myös koronapositiiviseksi leimautumista, koska sillä on seurauksensa, Oksanen kommentoi.
Testeihin osallistuvien määrää on kuitenkin saatu kasvatettua siirtämällä testit satamista laivoihin. Satamassa testattaessa ihmiset ovat tahtoneet mahdollisimman nopeasti pois, sillä rajatarkastuksen jälkeen ihmisillä ei ole enää halua jonottaa erikseen koronatestiin. Laivoilla ihmisillä ei taas ole juurikaan tekemistä, joten testiin hakeutumisen kynnys on matalampi.
Laivalla tehdyt testit ovat aiheuttaneet ylimääräistä työtä, sillä laboratorioille kirjoitettavat koronatestilähetteet on täytynyt kirjoittaa paperille. Laivojen verkot eivät ole suojattuja, jonka vuoksi laivan koneilta ei saada yhteyttä tarvittaviin palvelimiin.
– Melkoista pioneerityötä tämä on. Helpointahan olisi, kun voitaisiin suoraan tehdä lähete, valittelee laivalla työskentelevä terveydenhoitaja Aicha El Khidani.
Hankaluuksista huolimatta tavoitteena on ollut saada testien tulokset selville alle vuorokaudessa, jotta tartuntaketjut jäisivät mahdollisimman pieniksi.
Koronatestausta aiotaan jatkaa Tallinnasta saapuvilla laivoilla alkavalla viikolla ainakin perjantaina ja sunnuntaina.