IL: ”Maskipakko on viestinnällinen ei juridinen”

Julkisen liikenteen maskipakkoon ei ainakaan vielä ole tulossa muutoksia.
HSL edellyttää matkustajilta maskien käyttöä. LEHTIKUVA / TEEMU SALONEN
HSL edellyttää matkustajilta maskien käyttöä. LEHTIKUVA / TEEMU SALONEN

Vaikka koronarajoituksia ollaankin purkamassa, ei julkisen liikenteen maskipakkoon ole HSL:n ja VR:n mukaan ainakaan toistaiseksi tulossa muutosta.

HSL:n turvallisuusasiantuntija Sami Hulkkonen kuvailee maskipakkoa Iltalehdelle kuitenkin ”viestinnälliseksi eikä juridiseksi”. Mitään sanktioita maskittomuudesta ei siis ole.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Haluamme ehdottomasti välttää jojoilun, että jos näyttäisi siltä, että tilanne muuttuisi vielä uudestaan pahemmaksi niin joutuisimme sitten uudestaan muuttamaan käytäntöjämme, Hulkkonen perustelee IL:lle.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa HSL katsoo, että myös molemmat rokotteet saaneiden tulisi käyttää maskia, koska he voivat yhä tartuttaa rokottamattomia kanssamatkustajia. Maskipakkoa pidetään perusteltuna joukkoliikenteen suurien matkustajamäärien takia.

VR:n linja on hieman tiukempi. Palvelujohtaja Piia Tynilän mukaan maskiton matkustaja voidaan tarvittaessa poistaa junasta. Lähtökohtaisesti etsitään kuitenkin muita ratkaisuja. VR myy maskeja ja maskiton matkustaja voidaan myös siirtää väljempään tilaan.

Muutoksia maskisääntöihin on junissa luvassa vasta, kun hallitukselta saadaan uusia linjauksia ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta suosituksia.

Mainos