IL: Posti myöntää, että väkeä on vähennetty liikaa

Viestintävirasto on määrännyt Postille uhkasakon, jotta postinjakelu sujuisi niin kuin pitää, kertoo Iltalehti.

Iltalehti kysyi Postin jakelujohtajalta Juhani Vuolalta, miksi postinjakelu takkuaa. Ammattiliitto PAUn puheenjohtajan Heidi Niemisen mukaan postin ongelma on se, että viime vuosina tehdyt irtisanomiset ovat olleet liian suuria.

– Joissakin paikoissa on käynyt niin, että väki on vähentynyt liikaa, Vuola sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa keskimääräisesti vähennykset ovat olleet kuitenkin sopivia.

– 85 prosenttia Suomen toimipaikoista pystyy jakamaan täysin virheettömästi – ilman, että yhtään postia jää jakamatta, Vuola jatkoi.

Vuolan mukaan ongelmat ovat kausittaisia.

– Ensi vuoden alussa Viestintävirasto on määrännyt meille uhkasakon, joten sitä kohti mennään, että asiat toimisivat niin kuin pitääkin. Ensi vuoden alussa tavoite on se, että häiriöt ovat paljon pienempiä kuin aiemmin.

Vuolan mukaan postinjaon myöhästymiset ja asiakkaiden postien katoamiset johtuvat siitä, että kaikki Suomen kolme miljoonaa postinjakoreittiä on uudistettu.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tämän vuoksi osa asiakkaista saa postin aiempaa aiemmin ja osa aiempaa myöhemmin. Tämä heijastuu asiakkaisiin siten, että tavallinen postinsaaja kokee, että posti tulee myöhässä, kun todellisuudessa hän on iltapäiväjaossa aiemman aamujaon sijaan, Vuola selvitti.

Muutos on siirtänyt jakoaikaa puoli tuntia eteenpäin. Postinjakoa edeltää pitkä ketju vaiheita, joita on myös uudistettu.

– Menetelmämuutokset aiheuttavat ongelmia hetkellisesti. Joillakin alueilla muutokset eivät ole sujuneet niin kuin pitäisi. Se on näkynyt asiakkaille siten, ettei posti ole tullut silloin kuin pitäisi, Vuola kertoi.

Mainos