Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) pitää sotilasliittoa Suomen ja Ruotsin välillä mahdollisena pidemmällä aikavälillä, kertoo Iltalehti.
– Ei voi pitää poissuljettuna, etteikö tällainen valtiosopimustasolla sidottu kriisiyhteistyö olisi mahdollista. Mutta se vie aikaa. Olemme vasta yhteistyöpolun alussa, Niinistö arvioi.
Poliittisen tuen lisäksi iso kysymys kuitenkin on, suuntaako Ruotsi puolustusratkaisussaan ennemmin kohti Natoa. Ruotsin Nato-jäsenyyden kannalta kriittisenä ajankohtana pidetään tällä hetkellä vuoden 2018 valtiopäivävaaleja.
– Ruotsi ja Suomi peilaavat toistensa käsityksiä ja tarkkailevat jatkuvasti, miten Nato-kannatus kehittyy. Jos toinen tekee ratkaisun, vaikuttaa se toiseenkin tavalla tai toisella.
Ruotsin kanssa tehtävää puolustusyhteistyötä on pyritty syventämään. Nyt yhteistyötä tehdään vain rauhan aikana, mutta sitä haluttaisiin laajentaa myös kriisiaikaa koskevaksi. Tällä olisi Niinistön mukaan nykyistä enemmän operatiivista arvoakin.
– Toivottavasti aivan lähiaikoina edetään jo siihen, että ilmavoimat voivat alkaa käyttää toistensa lentotukikohtia, ja merivoimat voivat tukeutua toistensa satamiin ja infrastruktuureihin.
Niinistön mukaan Suomi haluaa tiivistää kahdenvälistä yhteistyötä erityisesti Ruotsin ja Yhdysvaltojen kanssa oman puolustuskykynsä vahvistamiseksi. Tätä tukevat myös muutokset lainsäädäntöön.
– Teemme Suomessa nyt niitä valmiuksia, joiden avulla voimme vastaanottaa apua, jos sitä on tarjolla. Edelleen lähtökohtana on, että meidän pitää varautua puolustamaan maatamme yksin, Niinistö sanoo.
Hänen mukaansa Venäjän kanta ei vaikuta Suomen turvallisuuspoliittisiin ratkaisuihin, vaikka hyvät suhteet halutaankin pitää.
– Ainakaan minua tämä ei rasita.