IL ja AL: Vihreiden kenttä haluaa pitkäaikaisen puheenjohtajan

Puheenjohtajapelin voittaja voi ratketa vasta salikeskustelussa lauantaina.

Enemmistö vihreiden kenttäväestä (56 prosenttia) on sitä mieltä, että nyt valittavan puoluejohtajan pitäisi jatkaa ruorissa ensi kesänä Porissa pidettävän puoluekokouksen jälkeenkin. Osa asettaa jatkon ehdoksi sen, että vihreät istuu hallituksessa ja puoluejohtaja ministerinä, ilmenee Iltalehden ja Aamulehden kyselystä.

– Pätkäpuheenjohtajuus antaa poukkoilevan ja päämäärättömän kuvan puolueen suunnasta. Touko Aallon luopumisen jälkeen vihreiden pakka on sekaisin ja puuttuu strategista ajattelua ja yhteinen visio, vastasi torniolainen kaupunginvaltuutettu Jetta Huttunen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Monet vastaajat arvioivat, että äänestäjät eivät pidä vihreiden uutta puheenjohtajaa uskottavana, ellei tämä pyri jatkamaan pidempään.

– Ratkaisu tehdään jäsenäänestyksellä, mutta äänestäjien kuluttajansuojan kannalta on uskottavampaa, jos sama henkilö johtaa puoluetta vaaleissa, hallitusneuvotteluissa ja mahdollisesti hallituksessa, vihreä vaikuttaja korosti.

Iltalehden ja Aamulehden kysely lähetettiin 460 vihreälle, muun muassa puoluevaltuuskunnan jäsenille. Osallistumisprosentti kohosi 47:ään, joten tuloksia voi pitää vahvasti suuntaa antavina.

Vastaajat ovat eri puolilta Suomea, mutta painottuvat vihreiden suuriin piireihin, mikä lisää kokonaiskuvan luotettavuutta.

Ohisalo ja Haavisto kyselyn kärjessä

Varapuheenjohtaja Maria Ohisaloa kannatti kyselyssä 20,4 prosenttia, kansanedustaja Pekka Haavistoa 19,4 ja kansanedustaja Ville Niinistöä 17,6 prosenttia vastaajista. Kansanedustaja Emma Kari sai 9,7 prosentin kannatuksen ja ainoana puheenjohtajakisaan ilmoittautunut kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto 8,8 prosentin kannatuksen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ohisalo ilmoitti kyselyn aikana, että hän ei pyri puheenjohtajaksi. Hänen ratkaisunsa jälkeen Haaviston kannatus nousi hieman. Niinistö ilmoitti kyselyn jälkeen, ettei hän pyri puheenjohtajaksi.

Kymmenet vastaajat haikailevat sanallisissa kommenteissa naista vihreiden johtoon.

Iltalehden ja Aamulehden mukaan peli vaikuttaa olevan aidosti avoinna, kuten puoluevaltuuskunnan vaasalaisjäsen Tuula Närvä arvioi. Vasta lauantaina salissa käytävä keskustelu saattaa ratkaista voittajan.

Mainos