Pariisissa juuri hyväksytty kansainvälinen ilmastosopimus kerää tiedotteissa kiitosta niin eri puolueista, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:sta, Energiateollisuudesta kuin luonnonsuojelujärjestöistäkin.
– Voidaan sanoa, että Pariisissa otetut askeleet ovat ensimmäiset laillisesti sitovat kirjaukset kohti globaalia hiilen hinnoittelua, kertoo MTK:n energia-asiantuntija Anssi Kainulainen.
Sopimus mahdollistaa MTK:n mukaan kestävän metsätalouden ilmastoratkaisut ja maatalouden rooli korostuu ruokaturvan takaajana. Energiateollisuuden toimitusjohtaja Juha Naukkarisen mukaan on tärkeätä, että näinkin kunnianhimoinen ja kattava sopimus saatiin aikaan.
– Tämä tarkoittaa valtavaa investointitarvetta uusiutuvaan ja päästöttömään energiaan sekä energiatehokkuuteen, hän arvioi.
Suomen luonnonsuojeluliiton suojeluasiantuntija Hanna Aho pitää uutta sopimusta tärkeänä välietappina ilmastonmuutoksen torjunnassa.
– Uusi sopimus vahvistaa ilmastopolitiikan ennakoitavuutta koko maailmassa. Kaikki osapuolet ovat nyt samassa veneessä taistelemassa ilmastonmuutosta vastaan, hän sanoo.
Suomalaiset ympäristö- ja kehitysjärjestöt vaativat Suomelta ja EU:lta nopeampia päästövähennyksiä sekä energiamurroksen vauhdittamista, jotta tavoitteeseen on mahdollista yltää.
– Valtioilta, kaupungeilta, yksityissektorilta ja kaikilta kynnelle kykeneviltä tarvitaan konkreettisia tekoja jo ennen sopimuksen voimaantuloa”, sanoo WWF:n ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle.
Sosialidemokraattien kansanedustaja Riitta Myllerin mukaan Pariisin ilmastokokouksen sopu antaa luottamusta tahdolle pelastaa maapallo.
– Tavoite kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamisesta alle kahden asteen, mutta pyrkimys päästä tiukempaan on hyvä alku, toteutuakseen se vaatii tiukkoja jatkotoimia.