Ilmastosopimus hyväksyttiin – ”luottamusta tahdolle pelastaa maapallo”

Hyväksytty ilmastosopimus saa hyväksyntää laajalla rintamalla Suomessakin.

Pariisissa juuri hyväksytty kansainvälinen ilmastosopimus kerää tiedotteissa kiitosta niin eri puolueista, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:sta, Energiateollisuudesta kuin luonnonsuojelujärjestöistäkin.

– Voidaan sanoa, että Pariisissa otetut askeleet ovat ensimmäiset laillisesti sitovat kirjaukset kohti globaalia hiilen hinnoittelua, kertoo MTK:n energia-asiantuntija Anssi Kainulainen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sopimus mahdollistaa MTK:n mukaan kestävän metsätalouden ilmastoratkaisut ja maatalouden rooli korostuu ruokaturvan takaajana. Energiateollisuuden toimitusjohtaja Juha Naukkarisen mukaan on tärkeätä, että näinkin kunnianhimoinen ja kattava sopimus saatiin aikaan.

– Tämä tarkoittaa valtavaa investointitarvetta uusiutuvaan ja päästöttömään energiaan sekä energiatehokkuuteen, hän arvioi.

Suomen luonnonsuojeluliiton suojeluasiantuntija Hanna Aho pitää uutta sopimusta tärkeänä välietappina ilmastonmuutoksen torjunnassa.

– Uusi sopimus vahvistaa ilmastopolitiikan ennakoitavuutta koko maailmassa. Kaikki osapuolet ovat nyt samassa veneessä taistelemassa ilmastonmuutosta vastaan, hän sanoo.

Suomalaiset ympäristö- ja kehitysjärjestöt vaativat Suomelta ja EU:lta nopeampia päästövähennyksiä sekä energiamurroksen vauhdittamista, jotta tavoitteeseen on mahdollista yltää.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Valtioilta, kaupungeilta, yksityissektorilta ja kaikilta kynnelle kykeneviltä tarvitaan konkreettisia tekoja jo ennen sopimuksen voimaantuloa”, sanoo WWF:n ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle.

Sosialidemokraattien kansanedustaja Riitta Myllerin mukaan Pariisin ilmastokokouksen sopu antaa luottamusta tahdolle pelastaa maapallo.

– Tavoite kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamisesta alle kahden asteen, mutta pyrkimys päästä tiukempaan on hyvä alku, toteutuakseen se vaatii tiukkoja jatkotoimia.

Mainos