Iran houkuttaa nyt investoijia

Ulkomaiset investoijat parveilevat nyt Teheranissa, kertoo Der Spiegel. Näkymät ovat olleet vahvassa nousussa marraskuun 24. päivän Geneven neuvottelujen jälkeen. Iran lupasi tuolloin rajoittaa ydinohjelmaansa vastineeksi pakotteiden keventämisestä.
Mainos - sisältö jatkuu alla

Edelliset neuvottelut kaatuivat vuonna 2005 Yhdysvaltojen vetäytymiseen. Silloin Iranilla oli vain muutama sentrifugi rikastettua uraania. Nyt niitä on yli 19000. Aika on kuitenkin tehnyt tehtävänsä, eikä Yhdysvallatkaan enää vaadi täydellistä ydinohjelmasta luopumista. Viimeisen kolmen vuoden aikana Iranin kaupankäynti ulkomaailmaan on myös romahtanut täysin. Öljyä ja kaasua olisi, mutta ainoastaan kiinalaiset käyvät enää kauppaa – ja hekin ainoastaan vaihtotavarana.

Iranin uusi presidentti Hassan Rohani tarvitseekin nyt kaupallisia menestystarinoita. Hänen täytyy pystyä lakaisemaan pakotteet pois ennen uhkaavaa inflaatiota, joka syö koko ajan muutenkin niukkaa toimeentuloa miljoonilta iranilaisilta. Kauppasaarron seurauksena polttoaineen hinta on jo moninkertaistunut ja esimerkiksi leivän ja maidon hinta kolminkertaistunut.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ydinohjelmaneuvottelut näyttävätkin nyt saavan talouden nousu-uralle. Vaikka yhtäkään pakotetta ei ole vielä poistettu ja sopimuksen kesto on vain puoli vuotta, joukoittain länsiliikemiehiä parveilee nyt Teheranissa. Potentiaalisia mahdollisuuksia miljardibisneksiin riittää jo senkin vuoksi, että Iranilla on maailman neljänneksi suurimmat öljy- ja toiseksi suurimmat kaasuvarannot.

Mainos