Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) toivoo, että jalkaväkimiinat osin korvaavan uuden puolustusjärjestelmän prototyyppi saataisiin valmiiksi tämän vuoden aikana, kertoo Ilta-Sanomat.
Suomessa on jo muutaman vuoden ajan kehitelty asejärjestelmää, joka toisi miinojen kieltämisen myötä poistunutta pelotevaikutusta rajoille.
Niinistön mukaan tuotekonsepti on hyvässä vaiheessa, ja sitä parhaillaan testataan.
IS:n tietojen mukaan uusi asejärjestelmä tarkoittaa etälaukaistavia räjähteitä, joita aseteltaisiin maastoon miinojen tavoin. Etähallittavia laukaisukenttiä voitaisiin valvoa esimerkiksi lennokeilla tai muin keinoin, ja sotilaat laukaisisivat panoksia tarvittaessa reaaliaikaisen videokuvan perusteella.
– Olen saanut seurata testejä, ja hyvältä vaikuttaa. Aluevaikutus on hyvä ja läpäisykykyä löytyy, Niinistö kertoi IS:lle.
Ministerin mukaan räjähteillä on tarkoitus vaikuttaa sekä vihollisen sotilaisiin että ajoneuvoihin.