IS: Koronan testausta vähennetään radikaalisti

Perusterveiden ja lieväoireisten rokotettujen testaamisesta aiotaan luopua.
Koronatestausta vähennetään. LEHTIKUVA / SILJA-RIIKKA SEPPÄLÄ
Koronatestausta vähennetään. LEHTIKUVA / SILJA-RIIKKA SEPPÄLÄ

Sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltu uusi koronatestistrategia on Ilta-Sanomien tietojen mukaan hyväksytty maanantaina.

Mikäli IS:n tiedot pitävät paikkansa, mullistavat uudet käytännöt koronatestauksen ja leikkaavat testimääriä radikaalisti. Tulevaisuudessa perusterveitä, joilla on lieviä koronaoireita ja molemmat rokotteet tai sairastettu tauti ja yksi rokote, ei enää ohjattaisi koronatesteihin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Esimerkiksi riskiryhmäläiset, sosiaali- ja terveysalan työntekijät ja kaikki sairaalahoitoon tai päivystykseen saapuvat potilaat testattaisiin yhä.

Linjasta voitaisiin myös poiketa alueellisesti epidemiatilanteen niin vaatiessa.

Koronatestauksen ja tartunnanjäljityksen vaatimat resurssit ovat puhuttaneet paljon viime aikoina. Jatkuva testaaminen nielee valtavasti työvoimaa, joka on pois muusta sairaanhoidosta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Samalla kun testausta uudistetaan, ollaan myös epidemian seurannan tunnuslukuja uudistamassa.

Sosiaali- ja terveysministeriön strategiajohtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki kertoi viime viikolla ministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n koronatilannekatsauksessa, että viikottaisia raportteja jatketaan, mutta valtakunnallisten tunnuslukujen rinnalle pyritään kehittämään uusia tapoja seurata epidemian alueellista kehitystä.

Käytännössä tunnuslukujen muutoksessa on kyse painopisteen siirtymisestä terveydenhoidon kuormituksen seurantaan päivittäisten tartuntalukujen sijaan.

Mainos