IS: Lapsetkin levittävät virusta, tutkijat varoittavat

Ruotsalaistutkijat esittävät kouluihin maskipakkoa.

Ryhmä ruotsalaisia tutkijoita kyseenalaistaa vallitsevan käsityksen siitä, että lapset eivät juurikaan levitä koronavirusta, uutisoi Ilta-Sanomat. 26 tutkijan allekirjoittama mielipidekirjoitus julkaistiin sunnuntaina Dagens Nyheter-lehdessä.

Pandemian aikana on vakiintunut käsitys, että lapset eivät levitä virusta, ja myös sairastavat taudin aikuisia lievemmin oirein. Ruotsalaistutkijoiden mukaan näkemys on väärä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Sars-cov-2-virus leviää, myös lasten ja nuorten välityksellä, ryhmä kirjoittaa.

Maailmalla tehtyjen tutkimusten mukaan lapset levittävät virusta aikuisten tavoin. Jerusalemissa koronatartuntojen huippu mitattiin toukokuun lopussa, ja tuolloin tapauksista yli 40 prosenttia todettiin 10-19-vuotiailla lapsilla ja nuorilla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Vaikka useimmat lapset sairastavatkin koronan lievänä, voi heille kehittyä vakava hyferinflammatorinen sairaus, tutkijat kirjoittavat. Huolestuttavaa koronaviruksessa onkin, että sen kaikki vaikutukset ihmisen terveyteen ovat yhä hämärän peitossa, tutkijat varoittavat.

Tutkijat kehottavat nyt ruotsalaiskouluja varotoimiin. Riskiryhmäläisille oppilaille tutkijat esittävät etäopetusta, ja kouluihin ryhmä suosittelee maskipakkoa ja porrastettuja avaamisia.

 

Mainos