IS: Liiallisesta ylinopeudesta napsahtaa aiempaa helpommin rikesakko

Ylinopeuden rikesakon rajaa alennetaan yhdellä kilometrillä, kertoo Ilta-Sanomat.

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen kertoo, että rikesakon rajaa alennetaan yhdellä kilometrillä. Päätös asiasta tehtiin maanantaina.

Muutos tulee voimaan lokakuun alussa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Jatkossa autoilija saa rikesakon, jos ylinopeutta on 7–20 kilometriä tunnissa. Tätä nopeammasta vauhdista tulee päiväsakkoja, johon vaikuttavat kaahaajan omat tulot.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Huomautus tulee, jos kuljettajan tuntinopeusvauhti on 3–6 kilometriä liikaa.

Poliisiylijohtajan mukaan tarkoituksena on kiinnittää huomiota liikenneturvallisuuteen.

– Kansalaisten kannalta tämmöinen kilometrin lasku on marginaalinen, mutta sillä on merkitystä liikenneturvallisuuteen. Fysiikan lait sanovat, että mitä kovempi nopeus, niin sen suuremmat vauriot. Tällä (muutoksella) pyritään laskemaan keskinopeutta, Kolehmainen perusteli Ilta-Sanomille.

Mainos