IS: Miljoonat koronarokotteet päätymässä hävitykseen

Syynä on rokoteannosten vanhentuminen.
Koronarokotus Kivelän terveysasemalla Helsingissä 22. marraskuuta 2023. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Koronarokotus Kivelän terveysasemalla Helsingissä 22. marraskuuta 2023. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Suomessa saattaa tämän vuoden aikana päätyä miljoonia koronarokotteita hävitykseen, Ilta-Sanomat kertoo.

Syynä on se, että rokotteet ovat menossa vanhaksi. Koska rokotteita ei voida enää vanhenemisen jälkeen hyödyntää, ne hävitetään.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Rokotteita on tullut valmistajalta välillä ihan kuukausittain, tai joitakin kertoja kuukaudessa, eli eri rokote-erien vanhenemispäivät ovat erilaisia. Ymmärtääkseni on rokotteita, jotka näinä päivinä vanhenevat, eikä niitä voida hyödyntää, kertoo sosiaali- ja terveysministeriön Turvallisuus ja terveys -osaston päällikkö Taneli Puumalainen IS:lle.

THL:n johtava asiantuntija Mia Kontio sanoo IS:lle, että alkuperäistä koronarokotetta, Biontech-Pfizerin Comirnaty-rokotetta, vanhenee tammikuun ja helmikuun aikana 572 000 annosta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tällä hetkellä THL:llä on varastossa 585 000 annosta BA1-koronarokotetta, joka vanhenee lokakuussa. BA45-koronarokotetta on varastossa 2,2 miljoonaa annosta.

Osa rokotteista vanhenee tämän vuoden lopussa ja osa ensi vuoden alussa. Jos kaikki annokset vanhenisivat käyttämättöminä, olisi yhteenlaskettu annosmäärä 3,3 miljoonaa.

– Valmistajalta on kuitenkin aiemmin tullut rokotteiden säilyvyyteen jatkoa tutkimuksiin perustuen, eikä vielä tiedetä, tuleeko myös näiden rokotteiden säilyvyydelle jatkoaikaa, Kontio huomauttaa.

Mainos