Perussuomalaisten kentällä on herännyt kesän aikana kapinahenki Uusi vaihtoehto -eduskuntaryhmää kohtaan.
Perussuomalaisten piirijohtajat uskovat, ettei paikallisyhdistyksissä ole odotettavissa merkittävää joukkopakoa perusteilla olevaan Sininen tulevaisuus -puolueeseen.
Ilta-Sanomat tavoitti soittokierroksellaan perussuomalaisten 16 piiripuheenjohtajasta 15.
Perussuomalaisille on kesäkuun puoluekokouksen jälkeen jätetty lähes seitsemänsataa jäsenhakemusta. Hieman yli sadan kerrotaan eronneen Jussi Halla-ahon puheenjohtajuuden myötä.
Neljä piirin puheenjohtajaa erosi itse tai erotettiin. Useimmissa piireissä loikkarit ovat laskettavissa yhden tai kahden käden sormin.
– Toki yksittäisiä ihmisiä saattaa ehkä liittyä uuteen puolueeseen, jos sellainen tulee, Satakunnan piirisihteeri Markku Palomäki arveli Ilta-Sanomille.
Pohjois-Karjalan Marko Koskisen mukaan suuri osa piirin jäsenistä ei usko Sinisen tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
– Eihän heillä ole mitään. Vaaleihin on kaksi vuotta aikaa, mutta ei ole rahaa tai organisaatiota, Koskinen sanoi.
Lapin piirin uuden puheenjohtajan Terho Korpikosken mielestä uuden ryhmän ainoa tavoite tuntuu olevan perussuomalaisten haukkuminen.
Satakunnan Palomäki kertoo, että moni UV-ryhmän jäseniä aikoinaan äänestänyt onkin nyt pettynyt siihen, miten loikkarit ovat jälkikäteen kuvailleet perussuomalaisia.
– Hyvä että lähtivät, jos ovat tunteneet olonsa niin vieraiksi meidän kanssamme, hän totesi.
Piireistä kerrotaan, että Halla-aho on udellut aktiivisesti piirien tunnelmia puheenjohtajavaihdoksen jälkeen. Hän on myös pyrkinyt pitämään puolueensa tiukassa ruodussa.