Suomalainen merentutkimusalus Aranda on joutunut elo- ja syyskuun aikana kahdesti tekemisiin venäläisen sotalaivan kanssa, kertoo Ilta-Sanomat. Molemmat kohtaamiset tapahtuivat kansainvälisillä merialueilla.
Ensimmäinen kohtaaminen sattui elokuun alussa, kun venäläinen sotalaiva otti tutkimuspisteelle matkalla olleeseen Arandaan yhteyttä radion kautta. Alus varoitti Arandaa ja pyysi, että laiva muuttaisi vähän suuntaansa. Näin myös toimittiin, koska katsottiin että suurta haittaa matkalle ei muodostunut.
Kuukautta myöhemmin Arandan läheisyyteen tuli venäläinen helikopteri, jonka kyljessä olleet tunnukset paljastivat Venäjän asevoimien helikopteriksi. Helikopteri kääntyi kohti kauempana ollutta alusta, joka ilmeni samaksi sotalaivaksi kuin aiemmallakin kohtaamisella. Laiva kaarsi Arandan läheisyyteen ja sitä kuvattiin ilmasta käsin. Venäläisalus myös ohitti Arandan erittäin läheltä.
”En tiedä, oliko tilanne varsinaisesti uhkaava, mutta vähintäänkin epämukava”, kertoo Suomen ympäristökeskuksen pääjohtaja Lea Kauppi.