Jäätteenmäki Nato-jäsenyydestä: Innokas puuhastelu ei ole viisasta

Europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäen (kesk.) mukaan Ukrainan kriisillä on heijastusvaikutuksia myös Suomeen, mutta Nato-keskustelu ei ole viisasta.

Europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäen (kesk.) mukaan julkisuudessa on näkynyt, että ”Suomea innokkaasti Naton jäseneksi ajavat, ovat heränneet kampanjoimaan näyttävästi”. Hän kertoo näkemyksistään Puheenvuoron blogissaan.

”Vaikka Nato-jäsenyyden kannattajilla on varmaankin hyvä tarkoitus, innokas puuhastelu ei ole viisasta. Ei ole mitään syytä lietsoa paniikkia suomalaisten keskuuteen”, hän kirjoittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

– Ajatellaanpa tilannetta, että Suomi liittyisi Natoon, jonka jäseniä Venäjä ja Ruotsi eivät ole. Se olisi valtava muutos ja loisi Suomelle todellisen turvallisuusvajeen.

Jäätteenmäen mukaan Nato-jäsenyyden kannattajat tuntuvat uskovan sotilasliiton turvatakuisiin kuin vuoreen. Sinisilmäinen ei kuitenkaan hänen mielestään kannata olla. Hän viittaa suurlähettiläs, Suomi-Venäjä -seuran puheenjohtaja Heikki Talvitien näkemyksiin, joiden mukaan ”lupaukset Naton turvatakuista eivät perustu realistiseen arvioon siitä, missä määrin Suomi saisi tehokasta sotilaallista apua sitä tarvitessaan”.

– Erityisen vaarallista on ottaa vastaan turvatakuita, joilla ei ole katetta, ja antaa yksipuolisia turvatakuita, joita ei voi lunastaa.

Mainos