Europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäen (kesk.) mukaan julkisuudessa on näkynyt, että ”Suomea innokkaasti Naton jäseneksi ajavat, ovat heränneet kampanjoimaan näyttävästi”. Hän kertoo näkemyksistään Puheenvuoron blogissaan.
”Vaikka Nato-jäsenyyden kannattajilla on varmaankin hyvä tarkoitus, innokas puuhastelu ei ole viisasta. Ei ole mitään syytä lietsoa paniikkia suomalaisten keskuuteen”, hän kirjoittaa.
– Ajatellaanpa tilannetta, että Suomi liittyisi Natoon, jonka jäseniä Venäjä ja Ruotsi eivät ole. Se olisi valtava muutos ja loisi Suomelle todellisen turvallisuusvajeen.
Jäätteenmäen mukaan Nato-jäsenyyden kannattajat tuntuvat uskovan sotilasliiton turvatakuisiin kuin vuoreen. Sinisilmäinen ei kuitenkaan hänen mielestään kannata olla. Hän viittaa suurlähettiläs, Suomi-Venäjä -seuran puheenjohtaja Heikki Talvitien näkemyksiin, joiden mukaan ”lupaukset Naton turvatakuista eivät perustu realistiseen arvioon siitä, missä määrin Suomi saisi tehokasta sotilaallista apua sitä tarvitessaan”.
– Erityisen vaarallista on ottaa vastaan turvatakuita, joilla ei ole katetta, ja antaa yksipuolisia turvatakuita, joita ei voi lunastaa.