Jan Vapaavuori: Olen käytettävissä pormestariehdokkaaksi

Euroopan investointipankin varapääjohtaja Jan Vapaavuori lähtee kunnallisvaaliehdokkaaksi Helsingissä.

– Olen käytettävissä, kun Helsingin kokoomus ensi viikolla päättää pormestariehdokkaastaan, Euroopan investointipankin varapääjohtaja Jan Vapaavuori (kok.) kirjoittaa Facebookissa.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Vapaavuori toteaa, että Helsinkiin valitaan vain kerran kaupungin ensimmäinen pormestari.

– Tämä tekee työstä poikkeuksellisen kiehtovan. Elämme aikaa, jossa kaivataan hötkyilemätöntä vastuunkantoa.

Vapaavuori asettuu kuntavaaleissa ehdolle Helsingissä. Helsingin kokoomus on pitkään maanitellut Vapaavuorta ehdokkaakseen. Vapaavuoren mukaan hän oli jo ehtinyt päättää, että ei lähde.

Poimintoja videosisällöistämme

– Järki sanoi, että ei kannata lähteä. Mutta sydän sanoi toista. Mitä enemmän tätä pohdin, sitä enemmän sydän vei mukanaan, Vapaavuori sanoi Helsingin Sanomille.

Vapaavuoren mukaan Helsingin asioita on hoidettu viime vuosina hyvin. Talous on kunnossa. Parannettavaa hänen mielestään löytyy esimerkiksi Helsingin edunvalvonnasta suhteessa valtiovaltaan.

– Se ei ole ollut parhaalla mahdollisella tolalla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Esimerkiksi Vapaavuori ottaa sote-ratkaisun, jossa hallitus lupasi pääkaupunkiseudulle erillisratkaisun.

– Sitä ei kuitenkaan annettu. Osin tämä oli pääkaupunkiseudun oma vika, mutta näin kuitenkin kävi, Vapaavuori totesi.

Vapaavuori aikoo ottaa virkavapaata Euroopan investointipankista kuntavaalikampanjan ajaksi. Jos Vapaavuori ei tule valituksi pormestariksi, hän palaa investointipankkiin.

Mainos