”Jengi haluaa ostaa maailman parasta koulutusta, niin me emme myy”

Koulutuksen muuttaminen liiketoiminnaksi ja maksujen periminen ulkomaalaisilta opiskelijoilta kerää Helsingin Sanomien mukaan kannatusta.

Koulutusviennin kasvattaminen sai kannatusta opetus- ja kulttuuriministeriön Aalto-yliopistossa pidetyssä tilaisuudessa. Koulutuksen maksuttomuus koettiin koulutusviennin kasvun esteeksi. Korkeakoulujen tarjonta ulkomaalaisille voisi kasvaa, jos koulutus voisi olla maksullista.

Puheenvuoroja käytettiin tilaisuudessa niin EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevien tutkinto-opiskelijoiden lukukausimaksujen, kuin niiden verovähennysoikeuden puolesta.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Peliyhtiö Rovion markkinointijohtaja Peter Vesterbackan mielestä suomalaisen koulutuksen hyvää brändiä ei osata hyödyntää lainkaan.

”Onhan se ihan älytöntä, että jos jengi haluaa ostaa maailman parasta koulutusta, niin me emme myy”, Vesterbacka sanoi Helsingin Sanomien mukaan.

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama selvitysryhmä esitti vuoden 2013 loppupuolella, että Euroopan talousalueeseen kuulumattomien valtioiden kansalaisille korkeakoulututkintoon johtava koulutus olisi maksullista, kun se järjestetään muulla kuin suomen ja ruotsin kielellä. Asiasta on vireillä myös kansanedustaja Arto Satosen (kok.) vuonna 2012 tekemä lakialoite, jonka on allekirjoittanut 117 kansanedustajaa kuudesta puolueesta.

Mainos