JHL vaatii hallitukselta lisää rahaa työntekijöille ja kunnille

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii, että hallitus parantaa ensi viikon budjettiriihessä julkisen palvelun työntekijöiden taloudellista asemaa ja työoloja.

JHL:n mukaan Suomen hallitus pitää ensi viikon budjettiriihessä tehdä oikeudenmukaisia ratkaisuja, jotka parantavat julkisen palvelun työntekijöiden taloudellista asemaa ja työoloja.

Veropolitiikassa ei ole JHL:n:mielestä veroelvytyksen aika, eikä palkankorotuksia voi kuitata veronalennuksilla. Pieni- ja keskituloisten verotusta on kuitenkin tarkistettava, ettei heidän verotuksensa kiristy.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kunnat tarvitsevat JHL:n mukaan täyden hyvityksen veromenetyksistä, jotka kilpailukykysopimus aiheuttaa. JHL laskee, että veroista voi kadota lähes 400 miljoonaa, mikä tarkoittaa noin 8 000:n kunta-alalla työskentelevän vuosipalkkaa sivukuluineen.

JHL vaatii hallitusta valmistautumaan myös maakuntahallinnon rakentamiseen lisärahoituksella. Kuntien ja maakuntien asema ja yhteistyö pitää selvittää yhdessä henkilöstön kanssa, ja siihen pitää olla riittävästi resursseja.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ammatillisen koulutuksen uudistuskin tarvitsee lisärahaa, ja nyt on JHL:n mukaan oikea aika varata rahaa myös työelämän kehittämiseen.

Budjetin laatimisen yhteydessä on JHL:n mielestä aika tarkastella, riittävätkö valtion virastojen resurssit koko työmäärään ja kaikkiin työtehtäviin. Järjestö vaatii turvallisuusviranomaisille enemmän resursseja.

JHL kannattaa liikenne- ja viestintäministeriön esittämää määrärahaa teiden ja väylien ylläpitämiseen, sillä ylläpitotyöt lisäävät työllisyyttä ja niiden talousvaikutus on huomattava.

Mainos