”Jos apteekkien kilpailurajoituksia vähennettäisiin, laskisivat lääkkeiden hinnat”

Vihreiden kansanedustajan mielestä nykyinen apteekkien lupa- ja hintajärjestelmä ei kuulu tähän päivään tai markkinatalouden maailmaan.

Kansanedustaja Antero Vartian (vihr.) mukaan apteekkien kilpailurajoitusten vähentäminen laskisi lääkkeiden hintaa. Hänen mielestään kilpailun puute apteekkitoimialalla on kallista kuluttajille.

– Ajatelkaa, jos viranomaiset saisivat päättää kuinka monta kahvilaa kaupunkiin saa perustaa ja ketkä näitä kahviloita saavat pyörittää, Vartia kirjoittaa Facebook-sivullaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Tämä ei hänen mielestään kuulu tähän päivään tai markkinatalouden maailmaan. Lopputulos näkyy lääkkeiden hinnassa. Pohjoismaiden alhaisimmista tukkuhinnoista huolimatta apteekkien hinnat ovat muita maita korkeammalla tasolla.

Mielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomissa hän toteaa järjestelmän olevan epäreilu myös alalle haluavia proviisoreita ja yrityksiä kohtaan. Hallituksen tulisi hänen mukaansa ottaa apteekkialan kilpailurajoitusten vähentäminen asiakseen samaan tapaan kuin Ruotsissa ja Norjassa on tehty.

– Valtakunnallisista hinnoista tulisi siirtyä enimmäishintoihin, ja apteekkilupa pitäisi myöntää kaikille Fimean asettamat pätevyysvaatimukset täyttäville hakijoille.

Mainos