Someco Oy:n toimitusjohtaja, Suomen Yrittäjien nuorten valiokunnan puheenjohtaja Minna Valtari ihmettelee Sdp:n opiskelijajärjestön varapuheenjohtajan Maria Rytkösen Helsingin Sanomissa esittämiä näkemyksiä nuorten vastuuttomasta kannustamisesta yrittäjiksi.
Valtarin mukaan Rytkönen vähättelee yrittäjyyteen kannustamisen ja yrittäjyyskasvatuksen merkitystä.
– Jos uusia yrityksiä ei synny ja nuoria ei esimerkiksi rohkaistaisi kokeilemaan omia siipiään, eivät he voi myöskään osallistua yhteiskuntamme nostamiseen jaloilleen. Onko siis parempi, että nuoret eivät edes harkitse yrittäjyyttä vaihtoehtona?, Minna Valtari kirjoittaa blogissaan.
Hänen mukaansa yrittäjyyskasvatuksen tarkoitus ei pelkästään ole tehdä kaikista yrittäjiä, vaan luoda ymmärrystä yritysmaailmasta nuorille.
– Monissa oppilaitoksissa opiskelevat näkevät yhä tulevaisuuden työpaikkanaan ison, kansainvälisen yrityksen, vaikka paljon todennäköisemmin työ löytyy pienestä tai keskisuuresta suomalaisesta yrityksestä. Tällaisessa työpaikassa ymmärrys yrittäjyydestä ja ns. sisäinen yrittäjyys on aivan varmasti eduksi myös työntekijälle.
Valtarin mukaan hän voi omasta kokemuksesta sanoa, että nuorena kannattaa ryhtyä yrittäjäksi. Riskitkin ovat hänen mukaansa pienempiä kuin vanhempana. Hän kuitenkin muistuttaa, että yrittäjyyteen kuuluu aina epäonnistumisen riski.
– Jos kukaan ei uskalla yrittää, ei kukaan voi onnistuakaan. Mitä useampi ottaa itse vastuun omasta tulevaisuudestaan ja uskaltaa yrittää, sitä useampi todennäköisesti tulee myös löytämään toimivan liikeidean, josta saa rakennettua kestävää liiketoimintaa.