Juha Mieto IS:lle: Urheilijoiden pitäisi jättää some kokonaan

Ex-hiihtäjä huolestui suomalaisen urheilun nykytilasta.
Pariisin olympialaisten päätösjuhla 11. elokuuta 2024. AFP / LEHTIKUVA / MIGUEL MEDINA
Pariisin olympialaisten päätösjuhla 11. elokuuta 2024. AFP / LEHTIKUVA / MIGUEL MEDINA

Pariisin olympialaiset päätyivät Suomen joukkueen kannalta ennennäkemättömän surkeasti. Kilpailuissa yksikään suomalainen ei onnistunut saamaan mitaleita. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Suomi jää osallistumishistoriansa aikana ilman ainuttakaan mitalia kesä- tai talviolympialaisissa.

Entinen hiihtäjä Juha Mieto sanoo Ilta-Sanomille, ettei ole yllättynyt Suomen heikosta menestyksestä. Hän on kuitenkin huolissaan suomalaisen urheilun tilasta ja vaatii urheiluseuroilta ja olympiakomitealta ryhtiliikettä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– On aika mennä suuren peilin eteen. Pitäisi olla kriittinen suhtautuminen tuloksien tekoon. Urheilijoiden ja valmentajien pitäisi palata maan tasalle eikä kuvitella, että tässähän kolkutellaan jo palkintosijoja. Harjoittelun määrään ja riittävään lepoon on kiinnitettävä huomiota, Mieto sanoo IS:lle.

Menneinä vuosikymmeninä Suomi on pärjännyt kansainvälisissä urheilukisoissa hyvin. Mieto arvioi syitä suomalaisten urheilijoiden heikentyneeseen tasoon.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen syyttävä katseensa kohdistuu etenkin sosiaaliseen mediaan ja internetiin.

– Ennen ei ollut näitä p******** facebookeja ja twittereitä. Ne pitäisi jättää sivuun kokonaan.

– Se aika, joka niiden värkkäämiseen menee, pitäisi käyttää lepäämiseen. Pitäisi ottaa käyttöön sellainen kielto, jota kouluihinkin suunnitellaan, että niitä ei saa käyttää ollenkaan urheilussa, Mieto sanoo IS:lle.

Mainos