Juha Sipilä: Hallitus on toimintakykyinen

Sinisten Sampo Terhon mukaan luottamuskriisi on nyt ohi.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) mukaan hallitus on toimintakykyinen. Hallituspuolueiden puheenjohtajat kävivät tänään keskustelun hallitusyhteistyöstä.

– Loikkaaminen puhuttiin läpi, Sipilä kertoi toimittajille eduskunnassa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sipilä kertoi, että jo viime viikolla puheenjohtajat olivat käyneet kahdenvälisiä keskusteluja sen jälkeen, kun kansanedustaja Kaj Turunen siirtyi sinistä kokoomukseen.

Sipilän mukaan siirtymisessä ei varmaan ollut kyse siitä, että kokoomus olisi kalastellut Turusta jäsenekseen, vaan kyse oli hänen mukaansa edustajan henkilökohtaisesta ratkaisusta.

Sipilän mukaan puheenjohtajat olivat sopineet tänään, että avoimuutta lisätään ja asioista puhutaan. Pääministerin mukaan erityisistä pelisäännöistä trio ei ollut sopinut, koska liikehdintää ei sinisissä puheenjohtaja Sampo Terhon mukaan ole.

Sipilän mukaan sinisiä ei ollut hyvitelty.

Sipilän mukaan kokoomuksen intresseissä ei ole kaataa sotea, kuten siniset viime viikolla epäilivät.

”Olemme kaikki hyvällä mielellä”

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi, että asiat oli puhuttu halki ja oli päätetty mennä eteenpäin. Myös Orpon mukaan hallitus on toimintakykyinen ja huomio on nyt hallitusohjelman toimeenpanossa.

– Olemme kaikki hyvällä mielellä, Orpo sanoi.

Orpo kertoi, että hänen tarkoituksenaan oli informoida Juha Sipilää ja Sampo Terhoa etukäteen Kaj Turusen siirtymisestä kokoomukseen, mutta Turunen oli halunnut kertoa asiasta itse Terholle.

Poimintoja videosisällöistämme

– En ehtinyt, kun asia tuli julkisuuteen. Tarkoitus oli heitä varoittaa, Orpo kertoi.

Sinisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo kertoi loikkauksesta Twitterissä.

”Luottamuskriisi on ohi”

Myös eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho (sin.) sanoi olevansa keskustelun jälkeen vakuuttunut siitä, että hallitus on toimintakykyinen, sitoutunut omaan ohjelmaansa ja sovittuihin uudistuksiin.

– Luottamuskriisi on nyt ohi, Terho sanoi.

Terhon trio mukaan oli käynyt läpi viime viikon tapahtumat ja miten hallitus noudattaa omaa ohjelmaansa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Terhon mukaan siniset on hallituksen rakentava osa ja kun heitä kohdellaan asiallisesti, hekin haluavat olla rakentavia ja viedä eteenpäin uudistuksia.

– Silmistä silmiin katsoen olemme käyneet vaikeatkin asiat läpi, mitä viime viikolla tapahtui. Hallitus on saavuttanut sen luottamuksen, mikä oli ennen näitä tapahtumia.

Terhon mukaan sinisillä ei ole tiedossa, että loikkauksia tulisi vielä lisää.

Mainos