EU-huippukokoukseen Brysselissä osallistunut pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sai ottaa vastaan onnitteluja Vladimir Putinin ja Donald Trumpin Helsingissä pidettävän tapaamisen johdosta, kertoo Iltalehti.
– Käytävällä aika moni kysyi siitä ja onnitteli, että Suomi on valittu tällaisen kokouksen isäntämaaksi, Sipilä kertoi suomalaistoimittajille Brysselissä.
Sipilän mielestä tapaaminen on upea asia ja tunnustus Suomelle.
– Mehän olimme olleet koko ajan avoimia tälle ajatukselle, ja erityisesti nyt kun olemme Arktisen neuvoston puheenjohtajamaa, Sipilä sanoi.
Sipilän mielestä on Suomen edun mukaista, että esimerkiksi Syyrian aseista riisunnasta dialogi jatkuu.
Sipilältä kysyttiin, kertooko Suomen valinta tapaamispaikaksi Suomen asemoitumisesta ”neutraaliksi paikaksi”.
– Ehkä siinä mielessä, vaikka meidän positiomme on selkeä lännessä ja EU:ssa, silti me olemme aina puolustaneet dialogia ja sen merkitystä kaikissa oloissa, ja uskon, että se on myös tunnustus tälle linjalle, Sipilä vastasi.