Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sanoi keskustan puoluekokouksen avajaispuheessaan, että sote-uudistuksen vastustus on kova ja että näemme vielä monta näytelmää asiassa.
– Tässä on liikkeellä paljon ulkoparlamentaarisia voimia, jotka haluavat kaataa soten, Sipilä selitti toimittajille puheen jälkeen Sotkamossa.
Kun Sipilältä pyydettiin tarkennusta, ketä hän tarkoittaa ulkoparlamentaarisilla voimilla, hän mainitsi Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren (kok.) suuren vastustuksen ja hänen johtamansa vastustusliikkeen.
Sipilän mielestä sote-uudistus täytyy viedä ”bolshevistisella rauhallisuudella” maaliin.
– Nyt tähän tulee monenlaista häiriötekijää matkan varrella. Se on nähty jo. Kuten olen sanonut jo moneen kertaan tänä keväänä, nähdään vielä monenlaista näytelmää. Nyt pitää vain olla määrätietoinen ja viedä se maaliin. Ja huolehtia siitä, että se ei ole hallituksesta kiinni.
Hän sanoi käyttäneensä termiä bolshevistinen rauhallisuus 30 vuotta.
– Se tarkoittaa äärimmäistä rauhallisuutta.
Sipilä kertoi, että hallituksen vastine eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle valinnanvapaus- ja rahoituslakeihin liittyen on jo sadan sivun mittainen. Vastine valmistuu pääministerin mukaan alkuviikosta.
Sipilän mukaan vaalikausi riittää varmasti sote- ja maakuntauudistuksen maaliin viemiseen.
– Nyt pitää vain eduskunnan tehdä oma osuutensa, Sipilä totesi.
Akkuteollisuusklusterille satojen miljoonien pääomitus
Sipilä sanoi avajaispuheessaan keskustan olevan valmis pääomittamaan uutta valtionyhtiötä Malminjalostus Oy:tä, joka omistaa jo Terrafamen kaivosyhtiön.
– Tämä kaivosyhtiö Terrafame ei tarvitse pääomitusta, vaan Malminjalostus oy, jonka ympärille lähdetään hakemaan nyt kunnollista akkuteollisuusklusteria.
Sipilä tarkensi keskustan puolueena olevan valmis pääomittamaan valtionosuutena malminjalostusyhtiötä valtion muusta taseomaisuudesta ensi vaalikaudella.
– Satojen miljoonien tarpeesta varmaankin puhutaan, Sipilä arvioi.
Sipilä sanoi, ettei hän ole keskustellut pääomittamisesta muiden puolueiden kanssa. Sipilän mukaan valmius pääomittamiselle on jo tälläkin vaalikaudella olemassa, mutta pääomittamiselle ei ole vielä tarvetta.
Lue myös:
Juha Sipilä: Sote-vastustus on kova, näemme vielä monta näytelmää