Hallitus on aloittanut kaksipäiväisen kehysriihensä Kesärannassa.
Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sanoi Kesärannassa ennen neuvottelujen alkua, ettei hallitus aio tehdä kehysriihessä päätöksiä verotukseen liittyen, vaan verotuksesta keskustellaan vasta syksyllä.
– Se tuo lähes puoli vuotta lisää aikaa katsoa talouskehitystä, kun päätökset astuvat kuitenkin voimaan vasta ensi vuoden alusta. Tehdään vastuullisia, hyvä ratkaisuja syksyllä, valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi.
Siniset ja muun muassa Elinkeinoelämän keskusliitto ovat vaatineet palkkaveron keventämistä 200-300 miljoonalla eurolla kehysriihessä.
Indeksitarkastuksista kysyttäessä Sipilä sanoi, että hallitus ei palaa vanhoihin päätöksiin, mutta katsoo, mitä täsmätoimia voidaan tehdä eriarvoisuuden osalta sen pienen liikkumavaran puitteissa, mikä hallituksella on. Hallitus päätti indeksileikkauksista hallitusohjelmaneuvotteluissa osana neljän miljardin säästöpakettia.
Orpon mukaan uusiin toimiin käytettävissä oleva liikkumavara on kymmeniä miljoonia, ehkä sata miljoonaa.
– Tietenkin meillä on aina mahdollisuus kohdentaa joitain varoja meidän mielestämme keskeisiin asioihin, Orpo sanoi.
”Emme voi elää kädet tulevien sukupolvien taskussa”
Sipilä kertoi, että riihessä on paljon asioita pöydällä, kuten millä hyvää työllisyyskehitystä saadaan vauhditettua.
– Tarvitaan täsmätoimia kohtaanto-ongelmiin, Sipilä sanoi.
Sipilän mukaan ainakin muuntokoulutukseen tulee toimia, sillä se on nopea tapa kouluttaa suoraan töihin työnantajan kanssa.
Orpo sanoi, että kun kehyksissä katsotaan pitkää aikaväliä, niin täytyy olla todella tyytyväinen työllisyys- ja talouskehitykseen.
– Nyt täytyy tehdä toimia sen eteen, että varmistetaan se. Kehysriihessä on kyse tulevaisuudesta, emmekä voi jatkuvasti elää kädet tulevien sukupolvien taskussa.
Orpon mukaan se tarkoittaa keskittymistä siihen, miten saadaan vielä useampi ihminen töihin eli kohtaanto-ongelma on ratkaistava ja millaisilla toimilla voidaan edistää sosiaalista tasa-arvoa.
Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terhon (sin.) nyt kun talous on saatu nousuun, on äärimmäisen tärkeää tarkastella kansakuntaa kokonaisuutena.
– Ketään ei jätetä jälkeen, Terho linjasi.