Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sanoo oikeuskansleri Jaakko Jonkan Helsingin Sanomille antaman lausunnon tulleen yllätyksenä koko hallitukselle. Sipilän mukaan lainvalmistelu olisi keskeytetty, jos Jonkka olisi valtioneuvoston istunnossa nostanut esiin ongelmat.
– Näin ei ole tapahtunut eikä mistään tällaisista havainnoista ole kerrottu minulle tai kenelläkään muulle ministerille. Tarkistin sen vielä tänä aamuna, Sipilä sanoi toimittajille eduskunnassa.
Sipilä ei usko, että Jonkka olisi tehnyt avauksellaan politiikkaa.
– Haluaisin keskustella asiasta oikeuskanslerin kanssa kahden kesken. Hän on sairauslomalla enkä ole ollut häneen sen aikana yhteydessä, Sipilä sanoi.
Oppositio on vaatinut hallitukselta selvitystä väitetyistä lainvalmisteluongelmista. Sipilä sanoi olevansa valmis antamaan selvityksen. Hän kertoi keskustelleensa selvityksen antamisesta tänään maanantaina eduskunnan puhemiehen Maria Lohelan (ps.) kanssa.
– Esitin, että perjantaina tai ensi viikolla sellainen minun puolestani voidaan tehdä, Sipilä sanoi.
Eduskunta on varautunut pitämään viimeisen täysistuntonsa ennen joulutaukoa tämän viikon keskiviikkona ja tarvittaessa torstaina.