Juhana Vartiainen hallitukselle: Jatkuuko vetkutus?

Kolmikannan määräaika päättyy maanantaina, kansanedustaja muistuttaa.

Maanantaina koittaa työmarkkinajärjestöjen määräaika sopia keinoista yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamiseksi, muistutti kansanedustaja, eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Juhana Vartiainen (kok.) sunnuntaina Twitterissä.

Sanna Marinin (sd.) hallitus antoi syksyn budjettiriihessä työmarkkinajärjestöille tehtäväksi löytää ratkaisuja yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi. Vielä ei ole tiedossa, pääsevätkö osapuolet yksimielisyyteen näistä keinoista. Osapuolet ovat aikaisemmin olleet erimielisiä etenkin eläkeputken kohtalosta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mikäli sopua ei synny, tekee hallitus ratkaisut itse. Hallituksen tavoitteena on parantaa yli 55-vuotiaiden työllisyyttä noin 10 000 henkilöllä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Vartiainen suhtautuu hallituksen päätöksentekokykyyn varauksellisesti, arvostellen etenkin pääministeripuolue SDP:n ”pelikirjaa”.

– Huomenna loppuu määräaika ”3-kannan” 10-12 tuhannen 55+ -työllisen ehdotukselle. Poistuuko putki? Vesittyykö vaikutus ”kompensoiviin” muutoksiin? Tekeekö hallitus päätökset? Näennäispäätökset? Vai jatkuuko tähänastisen demaripelikirjan mukainen ikuinen vetkutus ja lykkäys, Vartiainen kirjoitti Twitterissä.

Mainos