Kansanedustaja Juho Eerola (ps.) sanoo, että perussuomalaiset ja kokoomus mahtuvat samaan hallitukseen. Hän uskoo, että puolueiden näkemykset kiistakysymyksissä voidaan sovittaa yhteen.
– Jonkun verran se on nöyrtymisen paikka. Molempien tai jommankumman pitää tulla vastaan ja löytää kompromissi sillä tavalla, että molemmat voivat säilyttää kasvonsa, Eerola sanoo Verkkouutisille.
Kotkalainen Eerola on perussuomalaisten varapuheenjohtaja.
Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini sanoi kesäkuussa puoluekokouksessa, että puolueen olisi helpompaa tehdä yhteistyötä keskustan tai SDP:n kanssa kuin kokoomuksen kanssa.
– Tiedän, että perussuomalaisissa on monia, jotka ajattelevat näin. Itse koen, että kokoomus on mahdollinen kumppani, Eerola sanoo.
Suurin este puolueiden yhteiselle hallitustaipaleelle olisi EU-politiikka. Kokoomus on tukenut euron pelastuspaketteja, perussuomalaiset vastustanut. Eerola arvioi, että pientä lähentymistä on viime aikoina tapahtunut.
– Voisin kuvitella, että osalle kokoomuslaisia riittää euromaiden tukeminen. Kyproksen tukipaketin yhteydessä monet kokoomusedustajat ottivat jo tiukan kannan, että ei enää. Tosin välikysymysäänestyksessä takki sitten kääntyi.
Eerola myöntää, että kahden muun ison puolueen kanssa yhteisen eurolinjan löytäminen on helpompaa – SDP ja keskustahan ovat tarpeen mukaan puolesta tai vastaan, hän sanoo.
Muussa politiikassa ei syntyisi isompia ongelmia, Eerola uskoo. Hän sanoo, että jo nyt monet kokoomuslaiset ovat kaipailleet perussuomalaisia hallitukseen.
– Varuskuntia ei olisi leikattu tällä tavalla, eikä Ottawan miinasopimusta ratifioitu.
”Seuraavan hallitukseen pakko mennä”
Eerola sanoo, että aluksi hän pahoitteli, että perussuomalaiset torjui hallituksen kesällä 2011.
– Harmitti ettei menty, mutta sitten ymmärsin, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin olla menemättä.
Hänen mukaansa hallituksen muodostaja Jyrki Katainen (kok.) antoi perussuomalaisille mahdollisuuden äänestää hallituksessa kaksi kertaa euron tukipaketteja vastaan. Sen jälkeen olisi pitänyt asettua niiden taakse. Tämä olisi ollut perussuomalaisille liikaa, Eerola arvioi.
– Se hallitus olisi kaatunut nopeasti.
Kevään 2015 vaalien jälkeen perussuomalaiset ei enää voi jäädä oppositioon, Eerola sanoo.
– Seuraavassa hallituksessa on pakko olla.
Hän ennustaa, että SDP putoaa oppositioon. Syynä on eläkeiän korottaminen, jota on alettu valmistella jo nyt, mutta johon demarit eivät hänen mielestään voi sitoutua uudella hallituskaudella.
Eerola kannattaa eläkeiän korottamista, koska ihmiset elävät aiempaa vanhemmiksi ja monet työt ovat kevyempiä kuin takavuosina.
Ylen perussuomalaisille tekemässä kyselyssä Eerola on yhdeksänneksi suosituin ehdokas ministeriksi. Hän itse ei katso olevansa kärkiryhmässä, mutta jos tilaisuus tulee vastaan, hän ottaa salkun kantaakseen. Mieluisin olisi kulttuuriministerin tehtävä, jota nyt hoitaa Paavo Arhinmäki (vas.).
– Minulla on jo valmiiksi samanväriset tennarit kuin Arhinmäellä. Niillä olisi hyvä boikotoida oopperajuhlia, Eerola sanoo.