Perussuomalaisten puheenjohtajan, europarlamentaarikko Jussi Halla-ahon mielestä Britannialta vapautuvat meppipaikat olisi pitänyt jättää täyttämättä.
Halla-ahon mielestä paikkojen täyttämättä jättäminen olisi ollut vaikutuksiltaan vaatimaton, mutta symbolisesti tärkeä signaali siitä, että EU kykenee rationalisoimaan eikä ainoastaan paisuttamaan omia instituutioitaan.
Halla-aho ymmärtää kuitenkin hallituksen ratkaisua. EU-ministerivaliokunta päätti tänään, että Suomi ei tule yksin kaatamaan esitystä Euroopan parlamentin paikkajaosta brexitin jälkeen, jos jäsenmaiden välillä löytyy asiasta yhteisymmärrys.
– Totta on toisaalta sekin, että veto-oikeuden käyttäminen tämän mittaluokan kysymyksessä olisi näyttänyt naurettavalta, kun paljon isommissa asioissa on nyökytelty ja sanottu ”jees jees”, Halla-aho kirjoittaa Facebookissa.
Kompromissiesityksessä 27 paikkaa Britannian 73 paikasta jaettaisiin muiden maiden kesken, jolloin Suomi saisi yhden lisäpaikan EU-parlamentissa.
Sinisten ministerit Sampo Terho ja Timo Soini jättivät EU-ministerivaliokunnan kokouksessa eriävän mielipiteen päätökseen. Terho syytti Suomea antautumisesta ja sanoi, että pääministeri Juha Sipilällä (kesk.) petti kantti.
Pääministeri Juha Sipilän mielestä parlamenttipaikkojen vähentäminen 46 paikalla 73 paikan sijaan on vähäinen asia suurten kysymysten, kuten EMU, maahanmuutto, brexit, budjetti ja kauppapolitiikka, rinnalla.
Sipilän mielestä veto-oikeuden käyttäminen paikkajaossa olisi edesvastuutonta. Sipilä rinnasti asian merkitykseltään koiraveroon.
Halla-ahon mielestä paikkajakoa tärkeämpi kysymys on, mitä Suomi lisäpaikallaan tekee.
– Sipilällä selvästi on halua antaa paikka Ahvenanmaalle, jolloin maakunnan asukkailla olisi muihin suomalaisiin nähden 15-kertainen yliedustus Euroopan parlamentissa. Toivomme, että tähän asiaan vaikutetaan hallituksesta käsin, Halla-aho kuittaa sinisille.
https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/1666176293502558?pnref=story