Suomi saattaa osallistua koulutusoperaatioon Lähi-idän alueella osana brittivetoisia yhdeksän maan Joint Expeditionary Force (JEF) -joukkoja, kertoo Helsingin Sanomat. Hankkeesta tulisi samalla JEF-joukkojen ensimmäinen kriisinhallintaoperaatio.
– On ollut alustavasti puhetta, että Irakissa koulutusoperaatioon voisi JEF-kokoonpanossa osallistua, puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) sanoi Lontoossa torstaina.
Päätöstä Irakiin mahdollisesti lähetettävien suomalaisten määrästä ei vielä ole. Suomi on osallistunut Irakissa jo 2015 lähtien Yhdysvaltain johtamaan OIR-operaatioon, joka torjuu Isisiä eri keinoin.
Niinistö osallistui Lontoossa yhdeksän JEF-maan puolustusministerien kokoukseen, jossa allekirjoitettiin JEF-joukkojen yhteisymmärryspöytäkirja. Maaryhmä on valmis toimimaan kriisin sattuessa.
– JEF voi olla humanitääristä avustamista kuten tsunamin kaltaisessa luonnonkatastrofissa tai sitten [sitä voi käyttää] ihan puhtaaseen sodankäyntiin. Kaikki on mahdollista, Niinistö kertoi.
Niinistön mukaan Suomi miettii hankkeisiin osallistumista lähtien omista kansallisista tarpeistaan.
JEF-maiden vetovastuu on Britannialla. Maaryhmän muut jäsenet ovat Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua ja Hollanti.