Jutta Urpilainen: Juha Sipilän sote-uudistuksen tavoite on maakuntahallinto

Sosialidemokraattien kansanedustaja pitää erikoisena luoda itsehallintoalueita, joille ei kuitenkaan taata samantasoisia palveluita.

Kansanedustaja Jutta Urpilainen (sd.) uskoo, että kansalaiset odottavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistukselta parempia julkisia palveluita, terveyserojen kaventumista, erikoissairaanhoidon kustannusten hillitsemistä sekä yhdenvertaisia palveluita eri puolella maata.

– Sipilän hallituksen sote-uudistuksen päätavoitteita näyttävät sen sijaan olevan maakuntahallinto ja valinnanvapaus, hän sanoo mielipidekirjoituksessaan sanomalehti Pohjalaisessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hallitus on Urpilaisen mukaan linjannut, että asiakkaan valinnanvapauden piirissä olevat julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut pitää yhtiöittää.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Vaikka valinnanvapaus on periaatteena jalo, tulisi samaan aikaan kuitenkin huolehtia siitä, että terveyspalveluista ei tule pelkkää bisnestä.

Valinnanvapausmalli uhkaa hänen mukaansa myös terveyden tasa-arvotavoitteita. Yksityiset vakuutukset voisivat aiheuttaa tietyn ohituskaistan nopeaan hoitoonpääsyyn ja parempiin palveluihin. Urpilaisen mukaan pienituloiset joutuisivat tässä yhtälössä toisen luokan kansalaisiksi terveyspalveluiden käyttäjinä.

– On myös erikoinen ratkaisu – paitsi hallinnollisesti myös käytännössä – luoda 18 itsehallintoaluetta, joille ei kuitenkaan taata samantasoisia palveluita.

Mainos