Kansanedustaja Jutta Urpilainen (sd.) kertoo seuraavansa mielenkiinnolla, törmäävätkö nyt tehdyt päätökset sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta perustuslakiin. Hänen mukaansa on olennaista, että päätökset pystytään myös toimeenpanemaan.
– Viime vaalikaudellakin päästiin uudistuksessa tähän asti eli tehtiin poliittiset päätökset, mutta valitettavasti perustuslaki torppasi ne, Urpilainen kirjoittaa mielipidekirjoituksessaan Pohjalaisessa.
Erityisesti perustuslain näkökulmasta katsottuna tulee Urpilaisen mielestä kyseenalaiseksi se hallituksen linjaus, että itsehallintoalueita maahan perustetaan 18, mutta sote-alueita vain 15.
– Tuntuu oudolta, että sote-palveluita varten perustetaan itsehallintoalue, jossa on vaaleilla valitut päättäjät, mutta se ei voisi itse järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Urpilaisen mukaan tämä on outoa itsehallintoa.
– Mielestäni olisi loogisempaa, että sote-alueita olisi yhtä monta kuin itsehallintoalueita eli jokainen itsehallintoalue olisi samalla myös sote-alue.