Jutta Urpilainen: sote-alueiden määrä perustuslakikysymys

Sosialidemokraattien entinen puheenjohtaja ihmettelee, miksi osa itsehallintoalueista on eri asemassa kuin toiset.

Kansanedustaja Jutta Urpilainen (sd.) kertoo seuraavansa mielenkiinnolla, törmäävätkö nyt tehdyt päätökset sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta perustuslakiin. Hänen mukaansa on olennaista, että päätökset pystytään myös toimeenpanemaan.

– Viime vaalikaudellakin päästiin uudistuksessa tähän asti eli tehtiin poliittiset päätökset, mutta valitettavasti perustuslaki torppasi ne, Urpilainen kirjoittaa mielipidekirjoituksessaan Pohjalaisessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Erityisesti perustuslain näkökulmasta katsottuna tulee Urpilaisen mielestä kyseenalaiseksi se hallituksen linjaus, että itsehallintoalueita maahan perustetaan 18, mutta sote-alueita vain 15.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tuntuu oudolta, että sote-palveluita varten perustetaan itsehallintoalue, jossa on vaaleilla valitut päättäjät, mutta se ei voisi itse järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

Urpilaisen mukaan tämä on outoa itsehallintoa.

– Mielestäni olisi loogisempaa, että sote-alueita olisi yhtä monta kuin itsehallintoalueita eli jokainen itsehallintoalue olisi samalla myös sote-alue.

Mainos