SDP:n entinen puheenjohtaja ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen ei myönnä näin jälkikäteen, että SDP:n taannoinen vaalilupaus liittyen eläkeikään olisi ollut ”liian tiukka linjaus”.
– Ei se ollut ja kyllä se oli siinä tilanteessa mietitty ja pohdittu kanta, Urpilainen sanoo Nykypäivän haastattelussa.
SDP lupasi eduskuntavaalien 2011 alla, ettei puolue lähde mukaan sellaiseen hallitukseen, joka tekee päätöksiä eläkeiän nostosta.
Hallituskauden aikana Urpilainen on ollut kuitenkin huolissaan väestön ikääntymisestä ja peräänkuuluttanut tarvetta rakenneuudistuksiin.
Jos tiedossa olisi tuolloin ollut talouden ja rakennemuutosten vakavuus, olisiko tätä eläkelinjausta pitänyt miettiä toisin?
– En harrasta jossittelua, sitähän voi aina loputtomasti tehdä. Kyseessä oli yksi vaalilupauksistamme, josta olemme pitäneet kiinni. Mitä seuraava hallitus sitten tekee, jää nähtäväksi.
Voitko rehellisesti sanoa, että ei ole kaduttanut?
– Ei se ole kaduttanut, koska en näe, että sillä (eläkeiän nostolla) olisi ollut suurta merkitystä tämän akuutin taloustilanteen hoitamiseksi. Totta kai sillä, että tehdään pidempiä työuria, on vaikutusta tähän julkisen talouden kestävyysvajeen hoitamiseen ja toivon, että tämä eläkeuudistus pystytään tekemään.
Tämä hallitus tuskin ehtisikään
Urpilainen korostaa, ettei mekaaninen eläkeiän nosto ole kuitenkaan ”mikään autuaaksi tekevä päätös”, ellei ihmisille ole tarjolla töitä.
Jos työmarkkinajärjestöt pääsevät syksyllä asiassa yhteisymmärrykseen, pidätkö perusteltuna, että seuraava hallitus päättää eläkeiän nostosta?
– Mehän olemme sopineet, että niitä lakeja voidaan jo lähteä valmistelemaan, mutta lakiesitykset eduskuntaan tuo sitten seuraava hallitus. Minusta marssijärjestys on se, että työmarkkinajärjestöt neuvottelevat ja katsotaan sitten lopputulos. Hyvin suurella todennäköisyydellä se lopputulos tulee olemaan sellaisenaan sitten eläkeuudistuksen sisältö.
Itselläsi ei ole siis mitään sitä vastaan, jos seuraava hallitus tekee päätöksiä eläkeiän nostosta?
– En lähde ottamaan kantaa yksittäisiin asioihin, mutta toivon, että työmarkkinajärjestöiltä tulee ratkaisu, joka aidosti pidentää työuria ja vaikuttaa myös kestävyysvajeeseen.
Ymmärrätkö kritiikkiä siitä, jos käytännössä vain muodolliset päätökset jätetään seuraavalle hallitukselle?
– Täytyy ymmärtää, että eläkeuudistuksen lainsäädännöllinen valmistelukin ottaa oman aikansa Aikataulu on sellainen, että tämä eduskunta tuskin ehtisi sitä muutenkaan käsitellä.
Entinen valtiosihteeri Raimo Sailas on kritisoinut tätä hallitusta vastuunpakoilusta liittyen eläkeuudistukseen, viimeksi Kultaranta-seminaarissa. Mitä vastaat Sailakselle?
– Suomessa eläkeuudistukset on neuvoteltu nimenomaan työmarkkinajärjestöjen kesken niin kauan, kun meillä on ollut työeläkejärjestelmä olemassa. Tämä ei ole minusta mitenkään poikkeuksellinen tapa.