Jutta Urpilainen: Varhaiskasvatukseen kannattaisi panostaa

Kansanedustajan mukaan varhaiskasvatuksella on monia hyviä puolia.

Sosialidemokraattien kansanedustaja Jutta Urpilaisen mukaan varhaiskasvatuksen arvo yhteiskunnalle on kiistaton ja se on merkittävä osa suomalaisen koulutuksen tasa-arvon toteutumisessa. Hänen mukaansa varhaiskasvatukseen kannattaisi panostaa.

– Euron sijoitus varhaiskasvatukseen tuottaa myöhemmin jopa seitsemän euroa takaisin. Tämä johtuu muun muassa siitä, että se tasoittaa lasten erilaisia kotoa saatuja lähtökohtia ja edistää lapsen mahdollisuuksia tasapainoiseen kasvuun, hän sanoo mielipidekirjoituksessaan sanomalehti Pohjalaisessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Varhaiskasvatus on Urpilaisen mukaan tehokas keino parantaa oppimisen edellytyksiä, vähentää työttömyyttä ja kaventaa tuloeroja sekä vähentää huono-osaisuuden periytymistä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Valitettavasti Suomessa kuitenkin osallistutaan varhaiskasvatukseen heikoimmin Euroopassa. Yli 4-vuotiaista vain 75 prosenttia osallistuu varhaiskasvatukseen, kun Ruotsissa vastaava luku on 96 prosenttia.

Urpilainen kertoo vierailleensa syksyn aikana monissa päiväkodeissa, sillä kansanedustajat on haastettu kiertämään niitä Suomen satavuotisjuhlavuoden merkeissä.

– Käytyäni keskusteluja henkilökunnan kanssa usein nousi esille toive siitä, että lapsen yksilölliset tarpeet voitaisiin huomioida vielä paremmin. Ja erityistä tukea tarvitseville lapsille osoittaa myös tukea. Tässä käytänteet eri kunnissa näyttävät vaihtelevan jonkin verran.

Mainos