Jyty ei hyväksy aktiivimallia mutta ei osallistu mielenilmaukseen

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ei osallistu aktiivimallia vastustavaan mielenilmaukseen.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittohallitus linjasi keskiviikkona pitämässään kokouksessa, ettei Jyty osallistu liittona lähinnä SAK:n liittojen järjestämään aktiivimallia vastustavaan mielenilmaukseen ensi viikon perjantaina.

Liittohallitus kuitenkin korostaa tiedotteessaan, että jäsenillä on oikeus osallistua mielenilmaukseen omalla ajallaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Jytyn liittohallitus korostaa, ettei se hyväksy aktiivimallia nykyisellään ja vaatii sen korjaamista. Aktiivimallista noussut kohu on selkeä osoitus huonosta lainvalmistelusta ja kansalaisten epäoikeudenmukaisuuden kokemuksesta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Samalla maan hallitus on toiminut Jytyn liittohallituksen mukaan vastoin omia lupauksiaan, sillä kilpailukykysopimusta solmittaessa hallitus lupasi, ettei työttömyysturvaan tule leikkauksia.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n hallitus päätti viime viikolla, ettei STTK osallistu poliittiseen mielenilmaukseen, koska julkisen sektorin sopimusneuvottelut ovat mahdollisesti tuolloin vielä kesken eikä mielenilmauksella haluta sekoittaa kahta asiaa keskenään.

STTK:n linjauksen mukaan mahdollisista järjestöllisistä toimista jokainen liitto saa päättää itsenäisesti. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Mainos