Kai Mykkänen TE:lle: EU:n syytä tehdä kovasti töitä vapaakauppasopimuksen eteen

Ulkomaankauppaministeri tyrmää Talouselämässä epäilyt sopimuksen epädemokraattisista vaikutuksista.

Euroopan unionin ja Yhdysvaltain välisessä TTIP-vapaakauppasopimuksessa on ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäsen (kok.) mukaan vielä paljon neuvoteltavaa, sillä komission mandaatti eroaa nyt siitä, mitä Yhdysvallat ajattelee asiasta.

Sopimuksen syntymisen eteen onkin hänen mukaansa unionin syytä tehdä kovasti töitä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Jo TTIP sinänsä on iso asia, mutta epäonnistuminen voisi johtaa myös siihen, että EU:lle tulee vaikeuksia päästä käsiksi Yhdysvaltain ja Tyynenmeren vapaakauppa-alueelle, hän sanoo Talouselämälle.

Mykkänen ei näe aihetta pelkoihin siitä, että sopimus antaisi yrityksille liikaa valtaa suhteessa lainsäätäjään. Suomellakin on hänen mukaansa voimassa kymmeniä vapaakauppasopimuksia, joissa on käytössä välimiesmenettely.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– EU vaatii, että TTIP sisältäisi vakinaisen tuomioistuimen investointisuojan riitojen ratkaisuun. Sen päätöksistä voisi valittaa ja se olisi määrämuotoisempi ja julkisempi kuin välimiesoikeudet.

Vapaakaupan vastaiset aatteet saavat hänen mukaansa jalansijaa samasta syystä, kuin miksi britit äänestivät maan Euroopan unionista eroamisen puolesta. Hänen mukaansa lääke populismiin on rohkeissa työmarkkinareformeissa.

– Liian monella on olo, että heiltä puuttuu mielekäs rooli uudessa taloudessa. Meidän täytyy Euroopassa löytää malli, jolla mahdollisimman pieni osa väestöstä kokee että heillä ei ole tarkoitusta työelämässä.

Mainos