Kansanedustaja ehdottaa nuorille uutta työmallia – ”Kannattaisi vilkaista Saksaan”

Rkp:n kansanedustaja muistuttaa monen asian olevan Suomessa edelleen hyvin. Hän peräänkuuluttaa tulevaisuudenuskon rakentamista.

Kansanedustaja Anna-Maja Henriksson (r.) pitää hyvänä uutisena, että työmarkkinajärjestöt vielä kerran yrittävät löytää yhteisen ratkaisun työmarkkinoiden uudistamisesta. Hänen mukaansa pitkään kestävään eripuraan työmarkkinoilla ei ole varaa.

– Suurin ongelmamme on, ettei työllisyys ole lähtenyt kasvuun, että kilpailukykymme on huonontunut verrattuna muihin, esimerkiksi Saksaan ja Ruotsiin ja että niin moni ei löydä koulutustaan vastaavaa työpaikkaa, hän arvioi mielipidekirjoituksessaan sanomalehti Pohjalaisessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Henrikssonin mukaan etenkin nuoret tarvitsevat nyt tulevaisuudenuskoa. Sen takia hallituksen olisi hänen mielestään tehtävä enemmän nuorisotyöttömyyden ehkäisemiseksi. Nuorten tulee hänen mukaansa saada tuntea, että he kelpaavat johonkin sekä voivat tehdä jotain hyödyllistä ja että myös maa tarvitsee heitä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kannattaisi vilkaista Saksaan, ja ottaa mallia heidän nk. minjobs-mallista. Sen avulla nuori saa mahdollisuuden tehdä töitä ilman, että hänelle maksettavia etuuksia heti leikataan.

Henrikssonin mukaan tuntuu siltä, että hyvin lyhyessä ajassa yhteiskunnan ilmapiiri on muuttunut kireämmäksi vaikka useimmat asiat ovat edelleen hyvin. Hän arvioi, että muuttunut maailmantilanne on saattanut sokeuttaa suomalaisia.

– Nyt olisi aika vaihtaa säveltä ja nostaa esille vahvuudet, jotka meillä Suomessa on, ja joiden avulla voimme myös nousta taas menestyjien joukkoon Euroopassa ja maailmalla.

Mainos