Kansanedustaja, perussuomalaisten eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Maria Lohela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan tasa-arvoisesta avioliittolaista. Hänen mukaansa avioliitto on Suomessa määritelty miehen ja naisen liitoksi, eikä naimisiin mennessä kysytä seksuaalista suuntautumista. Se että seksuaalisesti samaan sukupuoleen vetoa tuntevat ihmiset eivät käytännössä pysty avioliittoon vastakkaisen sukupuolen kanssa, ei kuitenkaan hänen mielestään tarkoita, että lain soveltaminen olisi jotenkin epätasa-arvoinen.
– Homoseksuaaleillakin on oikeus mennä naimisiin vastakkaisen sukupuolen kanssa, jos he niin haluaisivat.
Avioliitto on Lohelan mukaan ihmisten kehittämä yhteiskunnallinen tulonjakosopimus. ”Siinä myönnetyt oikeudet ja velvoitteet eivät ole mitään ihmisoikeuksia tai jumalan sanelemia määräyksiä, vaan yhteiskunnan sisällä määriteltyjä, ihmisen itsensä luomia ja keksimiä sääntöjä. Ihmisoikeuksissa myönnetyt oikeudet eivät automaattisesti muutu muiden velvollisuuksiksi”, hän kirjoittaa.
Lohela arvostelee myös asiasta käytyä keskustelua ja median asenteita. Hänen mukaansa lait rakennetaan yhteiskunnan konsensuksen mukaan, ”jolloin on osattava antaa arvoa myös niille mielipiteille ja yhteiskunnan rakenteille, jotka eivät satu juuri itseä miellyttämään”.
– Koska avioliitto ei ole mikään ylhäältä annettu oikeus, vaan yhteiskunnan luoma käsite, asiasta ei voida sanoa olevan mitään oikeaa tai väärää mielipidettä. On vain eri mielipiteitä.
”Samaan hengenvetoon kun lakimuutosta puolustetaan seksuaalivähemmistön tunteilla ja heidän oikeudellaan kuulua täysivertaisina jäseninä yhteiskuntaan, lakia vastustavat leimataan suvaitsemattomiksi ja vähempiarvoisiksi ihmisiksi, joiden mielipiteet eivät ole yhtä hyviä”, hän kritisoi.