Kokoomuksen kansanedustaja Markku Eestilä varoittaa esitetetyn saamelaiskäräjälain repivän pahasti eri saamelaisryhmiä.
Hän arvostelee erityisesti pääministeri Sanna Marinia (sd.) ja oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonia (r.), ja toteaa, ettei pidä heidän toimintaansa järkevänä.
Eestilä sanoo pääministerin lähteneen ”miellyttämisen tielle” ja toivoo, ettei lakihanke tule koskaan esitetyssä muodossaan eduskuntaan.
– Eduskuntaan pitäisi tuoda vain sellainen laki, joka edistää saamelaisten keskinäistä yhteistyötä ja luottamusta. Eikä sekään riitä. Saamelaiskäräjälain pitää myös edistää ihmisten keskinäistä yhdenvertaisuutta eikä se saa uhata kenenkään omaisuuden suojaa, Eestilä kirjoittaa Facebookissa.
Hän pitää erityisen ongelmallisena lakiesityksen 9. pykälää. Se antaisi hänen mukaansa saamelaiskäräjille todellisuudessa veto-oikeutta muistuttavan päätösvallan investointeihin, tehtiin ne sitten valtion maille tai yksityisessä omistuksissa oleville maille.
Hän ei usko, että lakiesityksen todellinen luonne on auennut ihmisille julkisen keskustelun myötä.
– Moni ajattelee, että sehän on vain hyvä, että vähemmistön oikeuksia edistetään. Lobbaus asian puolesta on kovaa. Minunkin sähköposti täyttyy tunnepitoisista viestistä. Valitettavasti niissä ei ole asiaa nimeksikään, Markku Eestilä sanoo.
– Totuus taitaa olla toisenlainen. Pääministerin ja oikeusministerin runnominen aiheuttaa saamelaisten keskuudessa syrjintää ja vähemmistön sortoa. Tai sanotaanko niin, että sorto ja syrjintä vain pahenee, hän jatkaa.
Eestilä toteaa etenkin nuorten saamelaisaktivistien tapaavan syyttää historiaa ja Suomen valtiota ja vaativatn melko estottomasti korvauksia.
– Toivottavasti kansanedustajilla pysyy pää kylmänä ja sydän lämpimänä saamelaisten keskinäiselle yhteisymmärrykselle ja rinnakkaiselolle muiden kansalaisten kanssa. Suomi on yhdenvertainen maa, jossa pitää välttää erioikeuksia niin kielen kuin syntyperän suhteen.