Kansanedustaja järkyttyi – homeelle altistuu 800000 henkilöä päivittäin

Jari Ronkaisen mukaan terveydenhuollon ongelmien taustalta paljastuvat aina vakuutusyhtiöiden ja lääkäreiden kytkökset.

Kansanedustaja Jari Ronkainen (ps.) on järkyttynyt home- ja kosteusvaurioille altistuneiden ihmisten määrästä ja sairastuneiden heikosta yhteiskunnallisesta asemasta.

– Jos noin 800[nbsp]000 suomalaista altistuu homeille ja kosteusvaurioille päivittäin, niin voidaan jo puhua todella laajasta ilmiöstä. Tähän puuttuminen olisi tärkeää ei ainoastaan kansantaloudellisista ja -terveydellisistä syistä mutta myös inhimillisistä syistä, Ronkainen toteaa tiedotteessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Perussuomalaisten tänään järjestämällä työmiehen tuumaustunnilla kuultiin infektioyksikön ylilääkärin virasta eläkkeelle jääneen professori Ville Valtosen alustus home-, kosteusvaurio- ja muista ympäristöyliherkkyyssairauksista. Professori kertoi, että Kela ja vakuutusyhtiöt eivät hyväksy ympäristöyliherkkyyksiä työkyvyttömyyden syyksi.

– Se, että työkyvyttömät jäävät diagnoosinumeron takia vaille sosiaaliturvaa on täysin kestämätöntä, Ronkainen sanoo.

Kliinisen mikrobiologian erikoislääkärin ja työpaikallaan sairastuneen dosentti Tamara Tuumisen mielestä lääkärien koulutuksissa ja käypä hoito -suosituksissa on taustalla vakuutusyhtiöiden intressi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Aina kun terveydenhuollon ongelmia penkoo, paljastuu taustalta vakuutusyhtiöt ja lääkäreiden kytkökset. Näistä on päästävä eroon, Ronkainen painottaa.

Ronkainen kertoo saaneensa paljon viestejä siitä, kuinka huonosti sisäilmasairastuneiden oikeusturva toteutuu Suomessa.

– Apu akuuttivaiheessa on olematonta ja ihmiset jäävät liikaa oman onnensa nojaan. Ryhdyn valmistelemaan kirjallista kysymystä asianomaiselle ministerille koskien näitä ongelmia, Ronkainen kertoo.

Mainos