Kansanedustaja Jari Ronkainen (ps.) on järkyttynyt home- ja kosteusvaurioille altistuneiden ihmisten määrästä ja sairastuneiden heikosta yhteiskunnallisesta asemasta.
– Jos noin 800[nbsp]000 suomalaista altistuu homeille ja kosteusvaurioille päivittäin, niin voidaan jo puhua todella laajasta ilmiöstä. Tähän puuttuminen olisi tärkeää ei ainoastaan kansantaloudellisista ja -terveydellisistä syistä mutta myös inhimillisistä syistä, Ronkainen toteaa tiedotteessa.
Perussuomalaisten tänään järjestämällä työmiehen tuumaustunnilla kuultiin infektioyksikön ylilääkärin virasta eläkkeelle jääneen professori Ville Valtosen alustus home-, kosteusvaurio- ja muista ympäristöyliherkkyyssairauksista. Professori kertoi, että Kela ja vakuutusyhtiöt eivät hyväksy ympäristöyliherkkyyksiä työkyvyttömyyden syyksi.
– Se, että työkyvyttömät jäävät diagnoosinumeron takia vaille sosiaaliturvaa on täysin kestämätöntä, Ronkainen sanoo.
Kliinisen mikrobiologian erikoislääkärin ja työpaikallaan sairastuneen dosentti Tamara Tuumisen mielestä lääkärien koulutuksissa ja käypä hoito -suosituksissa on taustalla vakuutusyhtiöiden intressi.
– Aina kun terveydenhuollon ongelmia penkoo, paljastuu taustalta vakuutusyhtiöt ja lääkäreiden kytkökset. Näistä on päästävä eroon, Ronkainen painottaa.
Ronkainen kertoo saaneensa paljon viestejä siitä, kuinka huonosti sisäilmasairastuneiden oikeusturva toteutuu Suomessa.
– Apu akuuttivaiheessa on olematonta ja ihmiset jäävät liikaa oman onnensa nojaan. Ryhdyn valmistelemaan kirjallista kysymystä asianomaiselle ministerille koskien näitä ongelmia, Ronkainen kertoo.