Entinen HUS-johtaja järkyttyi: Tämäkö koronaspinnausta?

Kansanedustaja Aki Linden ihmettelee vääntöä epidemiatilanteesta.
Koronatestausta Helsingin Malmilla. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Koronatestausta Helsingin Malmilla. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSin entinen toimitusjohtaja ja nykyinen SDP:n kansanedustaja Aki Linden vastaa kovin sanoin kohtaamaansa arvosteluun.

Linden asettui viikonloppuna puolustamaan Suomen koronatilanteen vaarallisuudesta varoittanutta puoluetoveriaan, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurua.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Aki Linden antaa ymmärtää tulleensa syytetyksi ”spinnauksesta”.

– Vuosi sitten 17.8. sairaalahoidossa 8 ja teholla nolla koronapotilasta. Nyt 106 sairaalassa ja teholla 29. Ja vuosi sitten HS:n pääkirjoitus ”Suomi sulkee taas rajojaan virukselta”. Ja NYT ei saisi rajoittaa!, Aki Linden äimistelee.

– Ja minun em tietojani kutsutaan ”spinnaukseksi” – huh-huh!, hän jatkaa.

Linden ihmetteli sunnuntaina Helsingin Sanomien juttua, jonka mukaan terveydenhuollon ammattilaiset eivät jaa ministeri Kiurun tilannekuvaa koronasta. Kiuru oli kuvannut lauantaina HS:n haastattelussa Suomen olevan nyt ”veitsenterällä” viruksen kanssa ja varoittanut hallitsemattomasta epidemiasta.

Lindenin mukaan veitsenterällä oleminen tarkoittaa sitä, että kuudesta miljoonasta annetusta koronarokotteesta huolimatta, rokotuskattavuus ei ole riittävä ja viruksen deltamuunnos ”tulee läpi”. Ilman rajoituksia oltaisiin hänen mukaansa suurissa vaikeuksissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kokoomuksen kansanedustaja Pia Kauma totesi sunnuntaina, että ministeri Kiurun ”synkistelyä on vaikea ymmärtää”. Kauma viittasi ylilääkärien Ilta-Sanomille antamiin kommentteihin. Lääkärit torjuivat ministerin käsityksen siitä, että Suomi olisi veitsenterällä tai että epidemia voisi enää lähteä käsistä.

Mainos