Kansanedustaja Esko Kurvinen (kok.) kertoo jättävänsä eduskunnan kuluvan kauden jälkeen. Tulevaisuudestaan Kurvinen toteaa, että hän haluaa edelleen tehdä töitä Oulun ja pohjoisen ihmisten menestyksen eteen ja hyödyntää laajat valtakunnalliset verkostonsa tämän toteuttamiseksi.
Kurvinen on jättänyt eduskunnan kerran aiemminkin. Hän ei ollut ehdolla vuoden 2007 eduskuntavaaleissa. Hän toimi tämän jälkeen Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtajana, jolloin hän oli synnyttämässä kaupungissa lähes kahdensadantuhannen asukkaan kuntaliitosta. Aiemman paluunsa syyksi hän kertoo lainsäädäntötyön rinnalla tehdyn Pohjois-Suomen ja Oulun edunvalvonnan.
Yrittäjätaustainen Kurvinen sanoo hänelle syntyneen selvän näkemyksen siitä, että pohjoisen elinvoimaisuus pystytään rakentamaan vain vahvojen kuntien kautta, joilla on osaamista ja resursseja panostaa elinkeinojen kehittämiseen.
– Vaikka jokainen työpaikka on tärkeä, niin Oulu ei saa jäädä vain julkisella rahoituksella palveluja toisilleen tuottavaksi yhteisöksi vaan yksityisen yrityselämän on oltava vetovastuussa ja tuotava tänne maailmalta uutta rahaa hyvinvoinnin ylläpitämiseksi, Kurvinen toteaa.