Kansanedustaja: Joka päivä uusia tartuntoja, olemme kaikki altistuneita

Entinen HUS-johtaja Aki Linden kehottaa edustajakollegoita varovaisuuteen.
Eduskunnan täysistunto ja istuntosali eduskunnassa Helsingissä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Eduskunnan täysistunto ja istuntosali eduskunnassa Helsingissä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

SDP:n kansanedustaja ja Helsingin- ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSin entinen toimitusjohtaja Aki Linden varoittaa eduskunnan koronatilanteesta.

– Viisi päivää sitten twiittasin, että eduskunnassa on ”ihan julmetusti” koronatartuntoja. Jotkut tätä paheksuivat. Tuollainen määritelmä ei ole tietenkään tarkka, mutta nyt kyllä totisinta totta. Joka päivä uusia tartuntoja, tänään Markus Lohi. Olemme kaikki altistuneita. Cavete!, Linden tviittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lohi kertoi tartunnastaan tänään Twitterissä.

Verkkouutiset uutisoi Lindenin viime viikon kommenteista ja kansanedustajan saamista vastauksista tässä jutussa.

Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vastaa nyt Aki Lindenille epäillen kommenttia altistumisista.

– Kaikkiko 200 edustajaa altistuneita, vaikka ei olisi nähnyt Lohta kuin max.salissa metrien päästä? Haluatko rampauttaa eduskunnan päätöksenteon? Tällä viikolla on budjettiäänestykset. Hallituksesta olisi varmaan kivaa, jos oppositio ei pääsisi ehdottamaan muutoksiaan, Antikainen sanoo.

Linden pysyy sanojensa takana ja kiistää politikoinnin.

– Meneeköhän tuossa nyt politiikka ja tartuntatautien ehkäisy sekaisin. Nyt järjetön ruuhka ja 600 äänestystä, sitten kuuden viikon tauko, järkevä ihminen järjestäisi tämän toisin, hän vastaa.

Poimintoja videosisällöistämme

Eduskunnan koronatoimia on tehostettu viime aikoina. Viime viikolla kerrottiin, että kansanedustajille jaetaan työhuoneisiin pikatestejä, joiden avulla voi varmistaa oman tartuntatilanteensa aamuisin.

Työhuoneissa ja istuntosalin ovilla on lisäksi tarjolla tehokkaasti suojaavia FFP2-maskeja. Täysistuntoihin liittyviä ruuhkatilanteita pyritään välttämään nimenhuudon pidentämisellä 15 minuuttiin. Kaikkia eduskunnan kiinteistöissä liikkuvia kehotetaan käyttämään maskeja ja pitämään Koronavilkku-sovellusta päällä.

LUE MYÖS:

Mainos - sisältö jatkuu alla

Eduskunta tehosti koronatoimia – ”samat pitää saada kouluihin”

Mainos