Kansanedustaja kysyy, osallistuiko vihervasemmisto Hampurin mellakoihin valtionrahoituksella

Keskustan Mikko Kärnän mukaan asia on välttämätöntä selvittää..

Kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk.) pitää järkyttävänä, että suomalainen vihervasemmisto oli mukana väkivaltaisiksin yltyneissä G20-mielenosoituksissa Hampurissa. Hänen mukaansa ainakin vasemmistonuoret ja vihreät nuoret ovat olleet paikalla organisoidulla matkalla.

– On välttämätöntä selvittää, onko väkivaltaisiksi yltyneisiin mielenosoituksiin osallistuttu valtionrahoituksella, joita molemmat poliittiset nuorisojärjestöt saavat. Pidän todennäköisenä, että ainakin osa kuluista on katettu näin, Kärnä sanoo tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Kärnän mielestä on myös järkyttävää, ettei vihervasemmisto ole julkisesti irtisanoutunut Hampurin väkivaltaisuuksista. Vasemmistonuorten puheenjohtaja Hanna-Marilla Zidan luonnehti pyyntöjä tuomita mellakat epäreiluiksi.

Hampurin väkivaltaisuuksista on Kärnän mielestä irtisanouduttava jyrkästi, eikä pyrittävä oikeuttamaan niitä millään. Hän ei näe käytökselle mitään oikeutusta.

– Vasemmiston Li Andersson ja vihreiden Touko Aalto ovat molemmat olleet hiirenhiljaa. Ei ole hyväksyttävää, että eduskuntapuolueiden jäsenet ovat mukana mahdollistamassa tällaisia väkivaltaisuuksia. Vihervasemmistolla on nyt näytön paikka.

Mainos