Kansanedustaja ravintoloiden veronkierrosta: Törkeää

Verottajan mukaan harmaata taloutta harjoitetaan varsinkin ulkomaalaistaustaisten yrityksissä.
Pitsan valmistamista. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Pitsan valmistamista. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Kokoomuksen kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo tuomitsee jyrkästi ravintoloiden harjoittaman veronkierron.

– Tällainen harmaa talous on kilpailua vääristävää ja kaikkinensa törkeää. Turhaan pilaavat alan maineen, hän sanoo tviitissään.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Wallinheimo viittaa uutiseen, jonka mukaan verottaja on löytänyt ravintoloiden viiden vuoden valvonnassa yhteensä 19,5 miljoonaa euroa maksamattomia veroja.

– Vaikka suurin osa ravintola-alan yrittäjistä maksaa veronsa kuten pitääkin, ravintola-alalla harmaata taloutta on valitettavasti paljon, sanoo apulaisjohtaja Tarja Valsi Verohallinnosta

Verohallinnon tekemän selvityksen mukaan veroja kiertävä ravintola on tyypillisesti pieni tai keskikokoinen anniskeluravintola tai kebab- tai pizzeriaravintola. Verottajan mukaan tässä kohdejoukossa merkittävä määrä veroja välttelevien ravintoloiden yrittäjistä on taustaltaan ulkomaalaisia.

– On nähtävissä, että suurin osa veroja välttelevistä yrityksistä toimii tietoisesti ja tekee mutkikkaitakin järjestelyitä verojen maksua karttaakseen. Käytännössä vain harva ravintola-alan yritys jättää verot maksamatta osaamattomuuden vuoksi, Valssi toteaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sinuhe Wallinheimon mukaan veronkiertoon on puututtava tiukasti.

– Toivottavasti nämä saadaan kitkettyä pois yhteiskunnasta yhä tehokkaammin ensi hallituskaudella. Reilumpi kilpailu on kaiken a ja o, hän tviittaa.

Mainos