Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) esittää, että Suomen pääkesälomakautta siirrettäisiin parilla viikolla eteenpäin. Lomakauden painopiste siirtyisi näin kesä-heinäkuulta heinä-elokuulle. Rytmi on hänen mukaansa täysin eri kuin esimerkiksi Keski-Euroopan maissa, joissa lomakausi alkaa todenteolla vasta heinäkuun lopulla.
– Loma-aikojen siirto vaikuttaisi positiivisesti erityisesti juuri matkailun ja viennin parissa toimiville yrityksille, Heinonen arvioi tiedotteessaan.
Tämä parantaisi hänen mukaansa esimerkiksi sesonkityövoiman saatavuutta. Heinosen mielestä koululaisten ja opiskelijoiden lomakauden alun siirtämisellä juhannukseen mahdollistettaisiin myös helpoimmalla tavalla hallituksen jo päättämä korkeakoulujen ns. kolmas kesälukukausikin.
– Lomien siirto rytmittäisi kouluvuotta uudelleen, loisi kuin itsestään korkeakouluihin nyt luvatun aidon kesälukukauden ja paljon muuta.