Kansanedustaja Venäjän neuvottelukutsusta: jos ei vastata, sitten ei pidä valittaakaan

Perussuomalaisten kansanedustaja ihmettelee kutsun saaneiden maiden haluttomuutta kahdenkeskisiin neuvotteluihin Venäjän kanssa.

Kansanedustaja Tom Packalen (ps.) ihmettelee Venäjältä lentoturvallisuusneuvotteluihin kutsun saaneiden Itämeren rantavaltioiden penseyttä. Yksikään valtio ei aio Helsingin Sanomien tietojen mukaan käydä kahdenkeskisiin neuvotteluihin, eikä Suomelle kutsua ole edes esitetty.

Venäjän neuvottelukutsua on monissa läntisissä lähteissä kuvailtu tavanomaiseksi yritykseksi hajottaa lännen rivejä kahdenkeskisillä aloitteilla ja kääntää huomiota pois muista tapahtumista. Suomessa tätä positiivisempaa näkökantaa ovat edustaneet muun muassa Matti Vanhanen (kesk.) ja Eero Heinäluoma (sd.).

Mainos - sisältö jatkuu alla

Helsingin Sanomien mukaan Venäjän sotilaskoneet ovat lentäneet toistuvasti vilkkaasti liikennöidyssä ilmatilassa niin, että ne eivät tiedota lentosuunnitelmasta, ota yhteyttä lennonjohtoon tai käytä transpondereita eli paikantimia. Naton mukaan sen tehtävissä lentävillä sotilaskoneilla on aina transponderit päällä. Suomen ilmavoimien koneet taas ilmoittavat sijaintinsa ja reittinsä, mutta eivät aina käytä transpondereita.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ehdottikin heinäkuun alussa Venäjän presidentti Vladimir Putinille paikantimien käyttämistä sotilaskoneissaan, mihin Venäjäkin on viitannut viestinnässään.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Jos tähän presidentti Niinistön aloitteen ei vastata, niin ei pidä sitten valittaakkaan, Packalen sanoo yhteisöpalvelu Facebookissa.

Packalen pitää touhua käsittämättömänä.

– Samat pelisäännöt pitää olla kaikilla ja jos Itämeren muut matkaan ei suostu pitämään transpondereita päällä, niin turha sitä on venäläisiltäkään vaatia.

Mainos