Kansanedustaja vertaa komission alijäämävaroitusta noottikriisiin

Vasemmistoliiton tuore kansanedustaja Hanna Sarkkinen sanoo EU:n Suomelle lähettämän varoituksen budjettialijäämästä tuovan mieleen muistuman noottikriisistä.

Vasemmistoliiton puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Sarkkisen mukaan EU-komission lähettämä ”nootti” sattuu sopivasti hallitusneuvotteluiden yhteyteen ja sitä käytetään julkisessa keskustelussa vahvistavana perusteena julkisen talouden ja palveluiden leikkauksille.

– Suomen historiaa tuntevat muistavat noottikriisin. Neuvostoliitto lähetti vuonna 1961 nootin Suomelle, jossa YYA-sopimukseen vedoten esitettiin maiden välistä ”konsultaatiota”, Sarkkinen kirjoittaa blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Nootti lähetettiin hänen mukaansa presidentinvaalien alla ja yleisesti onkin epäilty, että Urho Kekkonen myötävaikutti noottiin tai jopa tilasi nootin Neuvostoliitosta varmistaakseen uudelleenvalintansa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Nyt käytetään EU:n keksimiä raja-arvoja ulkoisena pakkona ja vahvistavana perusteena leikata julkista taloutta. Ulkoisten toimijoiden nooteilla perustellaan sisäpoliittisia valintoja, joten muistuma noottikriisiin lienee siinä mielessä perusteltu, vaikka tottakai kysymys ja olosuhteet ovat erit.

Sarkkisen mukaan EU:n käyttämät raja-arvot 60 prosenttia velkaantuneisuusasteesta suhteessa bruttokansantuotteeseen ja 3 prosenttia budjettialijäämästä ovat melko sattumanvaraisia ja tuulesta temmattuja lukuja. Hänen mukaansa on myös mielenkiintoista, että tietyt ”nootit” saavat enemmän painoarvoa kuin toiset.

– Enpä ole kuullut, että hallitusneuvottelijat vetoaisivat Euroopan neuvoston lähettämään huomautukseen Suomen liian alhaisesta perusturvan tasosta.

Mainos