Kansanedustaja: Yksityissektori mukaan kehitysyhteistyöhön – ”Ei mitään väärää”

Keskustan kansanedustajan mukaan vientimahdollisuuksien luomisessa kehitysyhteistyön kautta ei ole mitään väärää.

Kansanedustaja Aila Paloniemen (kesk.) mukaan Suomi haluaa nyt vahvistaa yksityissektorin toimintaedellytyksiä kehitysyhteistyössä. Hänen mukaansa kehitysmaiden taloudellisen perustan rakentaminen on myös keino ehkäistä pakolaisuutta ja muuttoliikettä, joka johtuu toimeentulomahdollisuuksien puutteesta.

”Yksityisillä rahavirroilla, kehitystä tukevalla kaupalla sekä veropohjien vahvistamisella, pääomapaon hillitsemisellä ja siirtolaisten lähettämillä rahoilla on huomattavasti suurempi vaikutus kehitysmaiden talouskasvuun kuin perinteisellä kehitysyhteistyöllä”, Paloniemi sanoo mielipidekirjoituksessaan Keskisuomalaisessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Paloniemen mukaan muun muassa OECD, kansainväliset pankkilaitokset, eduskunnan ulkoasiainvaliokunta ja viimeksi YK:n Addis Abeban kehitysrahoituskokous ovat korostaneet yksityisen sektorin ja yritysten saamista mukaan niihin investointeihin, joita kehitystavoitteiden saavuttaminen edellyttää.

Hän ihmettelee myös kehitysrahoittaja Finnfundin saamaa kritiikkiä oppositiolta ja joiltakin järjestöiltä. Hallitus on pääomittamassa Finnfundia talousarvioesityksessä sadalla miljoonalla. Paloniemen mukaan Finnfundin hankkeissa raha kiertää yhä uusiin kohteisiin eikä yksikään euro yli 30 vuoden aikana ole mennyt hukkaan.

”Samalla hankkeet luovat vientimahdollisuuksia niille suomalaisyrityksille, joilla on tarjottavana kilpailukykyistä teknologiaa. Tässä ei mielestäni ole mitään väärää”, hän sanoo.

Mainos